Jazzmåndag på Skansen

26.7.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

I kvällens Blå måndag blir det Måndagsblues med Louise Hoffsten, Jojje Wadenius, Gustav Erlandsson-Holmqvist och Hans Backenroth Trio. Svante Thuresson är värd för programmet.

Louise Hoffsten

Louise Hoffsten är en av vårt lands största bluessångerskor och fick sitt stora genombrott i början av 1990-talet. På senare år har hon även medverkat i populära och folkkära teveprogram som Stjärnorna på slottet, Körslaget och Melodifestivalen. Hon har tilldelats en lång rad utmärkelser, bland andra Karamelodiktstipendiet, Grammis och Rockbjörnen. Hon har även utnämnts till hedersdoktor vid Linköpings Universitet.

Geor "Jojje" Wadenius, född 1945, och har jobbat som musiker sedan 1968. Han slog igenom i gruppen Made In Sweden. Släppte barnplattan ”Goda’ goda” med låtar till Barbro Lindgrens texter 1969. Värvades av det amerikanska bandet Blood Sweat and Tears 1972 och spelade med bandet i drygt tre år. Ingick i legendariska tv-showen ”Saturday Night Lives” husband och verkade som studiomusiker i USA. Han har nu återvänt till Skandinavien och är sedan 15 år bosatt i Oslo. En stor del av hans verksamhet har ägnats åt olika skivproduktion. Han arbetar som musiker med sin svenska jazzkvartett samt spelar sina barnvisor i skolor och på konserter.

Gustav Erlandsson-Holmqvist är utbildad på jazzmusikerlinjen vid musikhögskolan i Trondheim 2011-14. På pappret var huvudinstrumentet bas, men i praktiken tog det kromatiska munspelet minst lika mycket plats. Som munspelare har han framträtt på ett flertal jazzfestivaler, främst i Norge och Sverige men även internationellt. Förutom jazz spelar han ofta i country- och amerikansk folkmusiksammanhang.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. Han  turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 cd. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Blå måndag, Sollidenscenen 1 augusti kl 19.00

Louise Hoffsten

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.