Jazzmåndag på Skansen

I kvällens Blå måndag blir det Måndagsblues med Louise Hoffsten, Jojje Wadenius, Gustav Erlandsson-Holmqvist och Hans Backenroth Trio. Svante Thuresson är värd för programmet.

Louise Hoffsten

Louise Hoffsten är en av vårt lands största bluessångerskor och fick sitt stora genombrott i början av 1990-talet. På senare år har hon även medverkat i populära och folkkära teveprogram som Stjärnorna på slottet, Körslaget och Melodifestivalen. Hon har tilldelats en lång rad utmärkelser, bland andra Karamelodiktstipendiet, Grammis och Rockbjörnen. Hon har även utnämnts till hedersdoktor vid Linköpings Universitet.

Geor "Jojje" Wadenius, född 1945, och har jobbat som musiker sedan 1968. Han slog igenom i gruppen Made In Sweden. Släppte barnplattan ”Goda’ goda” med låtar till Barbro Lindgrens texter 1969. Värvades av det amerikanska bandet Blood Sweat and Tears 1972 och spelade med bandet i drygt tre år. Ingick i legendariska tv-showen ”Saturday Night Lives” husband och verkade som studiomusiker i USA. Han har nu återvänt till Skandinavien och är sedan 15 år bosatt i Oslo. En stor del av hans verksamhet har ägnats åt olika skivproduktion. Han arbetar som musiker med sin svenska jazzkvartett samt spelar sina barnvisor i skolor och på konserter.

Gustav Erlandsson-Holmqvist är utbildad på jazzmusikerlinjen vid musikhögskolan i Trondheim 2011-14. På pappret var huvudinstrumentet bas, men i praktiken tog det kromatiska munspelet minst lika mycket plats. Som munspelare har han framträtt på ett flertal jazzfestivaler, främst i Norge och Sverige men även internationellt. Förutom jazz spelar han ofta i country- och amerikansk folkmusiksammanhang.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. Han  turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 cd. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Blå måndag, Sollidenscenen 1 augusti kl 19.00

Louise Hoffsten

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.