Jazzmåndag på Skansen

2.8.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

I kvällens Blå Måndag bjuds det på Young Swedes - Anna Sise, Stockholm Voices och Hans Backenroth Trio. Svante Thuresson är värd för programmet.

Anna Sise

Anna Sise är sångerskan och skådespelerskan som har jobbat flitigt på otaliga scener under åren. För Anna är det lika naturligt att medverka i teaterproduktioner och tv-serier som jazzkonserter och musikaler. Genom åren har Anna Sise flitigt turnerat i mängder av konstellationer runt om i Skandinavien och Europa, men även Thailand, Malaysia och Mexiko. Hon har haft förmånen att jobba med artister, skådespelare och regisörer vilket skapat henne en enorm bredd och stor erfarenhet i den artistiska karriären.

Stockholm Voices grundades 2012 av Gunilla Törnfeldt som också är konstnärlig ledare och arrangör. Gruppen består av fyra jazzvokalister med lika personliga och ekvilibristiska röster och som tillsammans ger ett unikt sound och lyfter vokaljazzen i Sverige ytterligare en nivå. Deras musik bygger på en stark tradition av stämsång inom jazzgenren.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. Han  turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 cd. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Blå måndag, Sollidenscenen 8 augusti kl 19

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.