Jazzmåndag på Skansen

I kvällens Blå Måndag bjuds det på Young Swedes - Anna Sise, Stockholm Voices och Hans Backenroth Trio. Svante Thuresson är värd för programmet.

Anna Sise

Anna Sise är sångerskan och skådespelerskan som har jobbat flitigt på otaliga scener under åren. För Anna är det lika naturligt att medverka i teaterproduktioner och tv-serier som jazzkonserter och musikaler. Genom åren har Anna Sise flitigt turnerat i mängder av konstellationer runt om i Skandinavien och Europa, men även Thailand, Malaysia och Mexiko. Hon har haft förmånen att jobba med artister, skådespelare och regisörer vilket skapat henne en enorm bredd och stor erfarenhet i den artistiska karriären.

Stockholm Voices grundades 2012 av Gunilla Törnfeldt som också är konstnärlig ledare och arrangör. Gruppen består av fyra jazzvokalister med lika personliga och ekvilibristiska röster och som tillsammans ger ett unikt sound och lyfter vokaljazzen i Sverige ytterligare en nivå. Deras musik bygger på en stark tradition av stämsång inom jazzgenren.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. Han  turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 cd. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Blå måndag, Sollidenscenen 8 augusti kl 19

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.