Jazzmåndag på Skansen

9.8.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

I kvällens Blå måndag medverkar George Riedel och Hans Backenroth Trio. Svante Thuresson är värd för programmet.

George Riedel

Georg Riedel är född 1934 i Karlovy Vary (Karlsbad) i  f.d. Tjeckoslovakien och kom till Sverige vid 4 års ålder. Georg blev snabbt en populär basist. Han började spela med Arne Domnerus orkester på Nalen och genom detta lärde han också känna pianisten Jan Johansson och 1962 inledde de båda arbetet med vad som skulle komma att bli Sveriges mest sålda jazzskiva; Jazz på svenska, som i dag har sålt över 450 000 exemplar. Som tonsättare är Georg Riedel självlärd. När han gick på musikhögskolan bestämde han sig för att, parallellt med kontrabasstudierna, lära sig komposition på egen hand, och att blanda olika typer av musik som konstmusik, filmmusik eller jazz har blivit ett signum för Georg Riedel, både vad gäller musicerandet och komponerandet.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. Han  turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 cd. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Blå måndag, Sollidenscenen 15 augusti kl 19.00

George Riedel

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.