Jazzmåndag på Skansen

I kvällens Blå måndag, det sista för den här sommaren, blir det storbandsjazz med New Places Orchestra under ledning av saxofonisten Håkan Broström. Svante Thuresson är värd för programmet.

Håkan Boström

Håkan Broström är en av landets mångsidigaste saxofonister med en spännvidd från bluesgung med Sven Zetterberg över Parkerjazz med egna Birdsongs till nutida jazztongångar med Norrbotten Big Band. Håkan Broström som leder New Places Orchestra har gjort sig ett namn för sina fantasirika samarbeten med olika gästartister och sina storstilade arrangemang. Med ett storband som rymmer några av de allra främsta jazzmusikerna i landet har han lockat till sig många framstående solo artister.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Blå måndag, Sollidenscenen 22 augusti kl 19.00

Håkan Boström