Jazzmåndagar på Skansen

27.6.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

Se den svenska jazzeliten i Blå måndag på Stockholms sommarscen Sollidenscenen under åtta måndagar i sommar. Kvällen börjar med verandajazz på Gubbhyllan eller Skansen Terrassen och avslutas på Galejan med dans till Skansens Storband under ledning av Leif Kronlund. Svante Thuresson är programledaren som också ofta uppträder.

Svante Thuressonjazz

I kvällen Blå måndag Skansen i våra hjärtan - Skansen 125 år - medverkar Jan Lundgren, Hacke Björksten, Vivian Buczec, Klas Lindquist, Leif Kronlund och Hans Backenroth trio.

Jan Lundgren upptäcktes av jazzlegenden Arne Domnérus medan han fortfarande gick på Musikhögskolan. Han trodde aldrig att han skulle kunna försörja sig som jazzmusiker men på något magiskt sätt fungerade det i alla fall och nu fyller han konserthus världen över och är tacksam över att få göra det han är allra bäst på. Han räknas idag som en av våra allra mest framstående jazzpianister

Gunnar Olof "Hacke" Björksten, född 1934 i Finland, är en svensk tenorsaxofonist av finländskt ursprung, verksam även som låtskrivare och orkesterledare. Hacke Björksten är en stark gestalt inom svensk jazz som verkat sedan 50-talet och har spelat med de flesta.

Vivian Buczek föddes i Malmö, med polska rötter. Hon är utbildad vid Malmö Musikhögskola där hon tog examen 2003. Hon började uppträda och spela in redan under sina studier och har utvecklats till en av Sveriges främsta jazzsångerskor idag. Hon har en enastående känsla för jazzidiom och har gjort ett antal framträdanden med både internationella och svenska artister.

Klas Lindquist Altsaxofonist, klarinettist, arrangör och kompositör är en mångsysslare. Han hörs i skilda sammanhang alltifrån New Orleans, swing och storbandsjazz av skilda genrer. Ofta kallas han Arne Domnérus arvtagare. 2005 förärades han också Domnérus Guldsax. Inte att undra på att spelet ofta för tankarna till Domnérus. Alice Babs-stipendiet har han också tilldelats.

Leif Kronlund har som kapellmästare i sex decennier och med hela världen som estrad oförtröttligt spelat upp till dans för kungligheter, nobelpristagare, filmstjärnor, Skansen-besökare, Ålands-kryssare och helt vanliga dansälskare.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. Han  turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 cd. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Svante Thuresson  fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Blå måndag, Sollidenscenen 4 juli kl 19.00

Svante Thuressonjazz

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.