Tidningsutgivarna

Jeanette Gustafsdotter lämnar TU – ska bli generalsekreterare på Sveriges Museer

Jeanette Gustafsdotter slutar som vd på branschorganisationen TU – Medier i Sverige för att bli generalsekreterare för riksförbundet Sveriges Museer.

– Jag har varit på TU sedan 2011. Och vilken resa vi har gjort. Till smalare och vassare som branschorganisation, sänkt digitalmoms, problemen med hot och hat mot medierna har hörsammats, förtroendearbetet och mycket annat. Dagspressens roll för demokratin är omistlig och att arbeta med dessa frågor har varit fantastiskt. Museivärlden är med sitt fokus på kunskap, möten och demokrati också central för det fria ordet och det öppna samhället. Det kombinerat med att jag personligen är en entusiastisk museibesökare gjorde att jag inte kunde motstå chansen. Jag lämnar ett drömjobb för ett annat drömjobb, säger Jeanette Gustafsdotter.

– Vi tycker att det är tråkigt att Jeanette slutar som vd, och vi önskar henne lycka till i hennes framtida roll. Jeanette har betytt mycket för TU:s utveckling. Organisationens styrelse startar arbetet med att rekrytera en ny vd omgående. I det arbetet kommer vi att se till att TU får största möjliga nytta av Jeanettes gedigna erfarenhet tills en ny permanent lösning finns på plats. Nu jobbar vi framåt med arbetet att bygga en fortsatt stark branschorganisation i ett föränderligt medielandskap, säger Victoria Svanberg, ordförande TU – Medier i Sverige.

Kontaktpersoner:

Jeanette Gustafsdotter, TU – Medier i Sverige, 070-624 45 56