Jennie Johnsson: ”Det känns stort och ärofyllt att ha mästarbrev”

Prata känslor med floristen! Det är då det blir som bäst, säger Jennie Johnsson på Söders blommor i Växjö. Utmaningar och fritt skapande hör till det roligaste med jobbet.

En bit in i den stora butiken står en patinerad dörr lutad mot den grå väggen. På dörren hänger en omfångsrik rundbunden krans av eukalyptus, eterneller, prydnadsgräs som phalaris och lagurus, kvistrosor, rosor, bäreukalyptus, torkad ruscus och bleka ormbunksblad. Romantik, melankoli, vemod, kärlek, tacksamhet och glädje – allt ryms i hantverket på dörren. Blommor förmedlar känslor och floristen är uttolkaren.

Månadens florist - Jennie Johnsson

Jennie Johnsson vet exakt hur man gör, det har hon snart ett extra fint bevis på. För ett år sedan bestämde hon sig för ytterligare en utmaning i yrkeslivet – att skaffa mästarbrev.

–  Jag är ambitiös, så jag ville satsa. Gesällbrevet tog jag så fort jag fick, 2004. Mästarbrevet är ju det högsta beviset på yrkesskicklighet, så det känns stort och ärofyllt att jag har nått mitt mål.

Ett av skälen till att vidareutbilda sig är förstås att vara attraktiv på arbetsmarknaden, men det finns fler viktiga anledningar tycker hon.

– Med mästarbrevet sätter man en kvalitetsstämpel på butiken. Vi behöver trycka på den kunskap vi har.

Månadens florist - Jennie Johnsson

Att ta tillvara på material och jobba hållbart, tekniskt och floristiskt är en del av vardagen. Det syns i hela butiken, som lyfter fram torkat hantverk bland allt det färska. En manshög blomsterskulptur från en vernissage har två år på nacken, men är lika vacker nu som då. Över kassadisken hänger ett poetiskt arrangemang och i trappan står ett annat i en stilig urna. Det finns mycket att titta på och inspireras av. Det är lite som att gå på utställning.

– Torkat material ger så vackra kontraster till snittblommor, det handlar om textur och variation. Allt det ville jag ha med när jag gjorde den stora dörrkransen, säger Jennie.

Månadens florist - Jennie Johnsson

– Jag plockade ormbunksblad ute i naturen och blandade med blommor och växter som torkar vackert. På så sätt kan alltihop hålla sig fint i minst ett år, antagligen längre än så.

Det är lätt att se konstverket i kransen, hur fin den skulle vara på väggen på samma sätt som en målad tavla. En billig investering i jämförelse.

Månadens florist - Jennie Johnsson

Blommor som konstnärligt uttryck inspirerar alla i butiken. Varje år deltar Söders blommor i Växjös kulturnatt som äger rum i januari. När de bjuder in till vernissage ringlar kön lång utanför den blomsterprydda entrén. Skulpturer, huvudbonader, detaljer till det dukade bordet och väskor till en modevisning. Allt går att göra av blommor. Den som blir nyfiken kan besöka Växjö sista lördagen i januari och se själv.

– Det blir alltid något utöver det vanliga, lovar Jennie.

"Det är inte varje dag som man blir inbjuden till Blå Hallen"

Namn: Jennie Johnsson.
Ålder: 36
Jobbar: Som florist på Söders blommor i Växjö
År i yrket: 17
Härligast med jobbet: Riktigt nöjda kunder!
Stolt över: Mitt mästarbrev som jag ska ta emot i Blå hallen i Stockholm den 6 november.
Går igång på: Tävlingar i blomsterbinderi. Man lär sig alltid nya kreativa lösningar! Jag gillar utmaningar och att få fria händer.

Jennies tre bästa tips:

1. Lita på din florists kunskaper. Om du ger fria händer blir resultatet ofta bäst.

2. Snitta blommor med vass kniv för lång hållbarhet.

3. Satsa på kvalitet!

Interflora och Barnebys visar upp ett blomstrande århundrade11.9.2019 09:00:00 CESTNyheter

Idag släpper Interflora och Barnebys ett samarbete där de tillsammans har tolkat ett århundrade av tidstypiska vaser och skapat moderna och stiltrogna blomsterarrangemang som passar till. Svensk formgivning har gått från stram och stilren till mjuk och färgglad med böljande mönster. Snittblommorna har följt med sin tid på samma sätt. I detta samarbete mellan Barnebys, som är en söksajt för konst, design och antikviteter, och Interflora har ett antal vintage-vaser valts ut. Vaserna har sedan med hjälp av VM-floristen, Sofie Danielsson Söhr, matchats med moderna tolkningar av tidstypiska buketter. – Vi är så stolta och glada över detta spännande samarbete med Barnebys. Det här är en del i strategin att både bredda erbjudandet till att appellera en mycket medveten och designintresserad konsument och att visa den kreativa höjden i våra floristers hantverk. Vi knyter samtidigt an till det stora intresset för återbruk. Vi hoppas nu att vi ska inspirera våra kunder att leta fram gamla vaser o