Jennie Nilsson (S) får regeringens uppdrag att utreda socialförsäkringssystemen för företagare

Jennie Nilsson (S), ordförande i näringsutskottet och riksdagsledamot från Halland, får regeringens uppdrag att utreda hur villkoren i socialförsäkringssystemen för företagare kan förbättras för att främja ett tryggare företagande.

- Det är roligt att få ta ansvar för en utredning som berör viktiga frågor i företagares vardag. När socialförsäkringssystemen tidigare utretts har företagarnas villkor inte alltid fått den uppmärksamhet frågan förtjänar. Därför är det viktigt att denna utredning nu ska fokusera på de frågorna. Jag är också glad att det finns ett särskilt jämställdhetsperspektiv i uppdraget, säger Jennie Nilsson, ordförande för riksdagens näringsutskott.

Utredningen ska stödja framväxten av nya företag och en utveckling där allt fler rör sig mellan anställning och företagande eller är kombinationer. Regeringens ambition är att främja företagandet genom tydligare och mer ändamålsenliga regler och att kvinnliga och manliga företagare ska kunna verka på likvärdiga och jämställda villkor.

Jennie Nilsson ska därför kartlägga och analysera trygg­hetssystemens inverkan på företagens tillväxtvilja och kvinnors respektive mäns vilja att starta företag. Syftet med underlaget är bland annat att öka kunskapen om effekterna av olika åtgärder inom socialförsäkringssystemet.

I uppdraget ingår bland annat att:

• ta fram ett kunskapsunderlag om de socialförsäkringsrättsliga trygghetssystemens inverkan på kvinnors respektive mäns vilja och förutsättningar att starta och driva företag liksom inverkan på företagens tillväxtvilja,
  • utreda om sjukförsäkringens regelverk behöver anpassas med hänsyn till företagares förändrade arbetsliv,
  • utreda och ta ställning till om åldersgränsen 55 år för företagare att fritt kunna välja karenstid i sjukförsäkringen ska kvarstå, höjas eller tas bort.

Presskontakt:

Jonatan Hermansson, 072-556 52 85

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm