Jenny Rissveds gick solo tidigt i stor SM-seger – landsväg hjälper MTB:n

SM-guldet var unikt för Jenny Rissveds såtillvida att det var den första på seniornivå på landsväg. MTB-storstjärnan gick loss tidigt vann med sex minuter, men med den tryckande midsommarvärmen i Uppsala fick hon verkligen kämpa för svenska mästartröjan även på linjelopp landsväg ändå.
Jenny Rissveds gick solo mot SM-guld

När klungan plötsligt började samarbeta och med initiativ från bland annat unga formstarka WWT-cyklisten Julia Borgström så åt de ikapp 50 sekunder ganska snabbt. Så kom allt av sig. När Rissveds slet åt sig det där treminutersläget var det tveksamt. Och när det blev fem minuter fanns det ingen anledning till någon körning,

I stället blev det Jenny Rissveds ensam mot den gassande solen som till sist enda motståndare.

”Man påverkas väldigt mycket av värmen, men jag har också tränat mycket på det. Både inför Rio-OS 2016 och Tokyo-OS har jag lagt ner mycket träning på det. Jag var trygg i att jag vet hur jag kan prestera i värmen. Men det påverkar absolut ändå”, säger Jenny Rissveds.

Hur positivt har det varit för dina MTB-prestationer att köra rätt många linjelopp på landsväg den här säsongen?

”Ja, jag är övertygad om att landsväg ger mycket till MTB och vice versa. Jag tror att man vinner nog bara på att kombinera de båda.”

När du var tvåa på Gracia Orlová tour i Tjeckien vann du en spurt men det fanns inga tankar om att vänta så länge i dag bara för att få en bekvämare resa va?

”Nej, jag hade en plan om att försöka gå själv, men nu blev det ganska mycket tidigare än jag hade tänkt. Det var någon vurpa och strul bakom och så plötsligt var jag loss med drygt åtta varv kvar. Det blev lite långt i den här värmen, men det gick ju bra ändå”, ler Jenny Rissveds.

Det blev till sist sex minuter efter Jenny Rissveds målgång som det taktiska spelet om SM-silvret avgjordes. Vi det laget spelade differensen inte den minsta roll. Det var två WWT-cyklister som tog de övriga medaljer så stjärnglans på pallen. Emilia Fahlin vann en tajt kvalitetsspurt knappt före Julia Borgström.

SM linjelopp damer

1. Jenny Rissveds, Falu CK 3.16.09
  2. Emilia Fahlin, Örebrocyklisterna Sverige +6.01
  3. Julia Borgström, CK Ringen (U23) +6.01
  4. Nathalie Eklund, Stockholm CK Sverige +6.01
  5. Clara Lundmark, Norbergs CK +6.01
  6. Caroline Andersson, Halmstads CK (U23) +6.03

I ett juniorlopp som innehöll massor med attacker kände CK Ringens Axel Gilljam att han inte riktigt hade benen i värmen – till en början. Taktiken blev att spara allt som fanns till spurten och det gjorde han rätt i. Axel vann spurten i linjeloppet och tog en sällsynt dubbelseger på SM.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, liksom mycket mera material på SCF.se men ange fotocred)

Jenny Rissveds gick solo mot SM-guld
Axel Gilljam vann herrjuniorguldetg i en spurt.