Jenny Silfverstrand blir ny VD i SHL

SHLs nuvarande VD Michael Marchal har under åren 2019 och 2020 ett tillförordnande som verkställande direktör i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen för SHL har nu utsett efterträdare och i höst tillträder Jenny Silfverstrand befattningen som VD i SHL. Jenny Silfverstrand är 47 år och är sedan 2013 VD i Djurgården Hockey.

Jenny Silfverstrand. Foto: Mats Högberg

-          Vi har sökt efter en ledare med gedigen erfarenhet och med god kunskap kring de frågor som skapar förutsättningar för dagens och morgondagens SHL. Michael Marchal får en mycket kvalificerad efterträdare och SHL kan bygga vidare på en organisation och inriktning som styrelse och ägarna ger förutsättningar för, säger Anders Källström, ordförande i SHL.

-          SHL har många viktiga frågor att hantera med anledning av Coronasmittan. I förhoppningen att vi under hösten åter kan spela elithockey i Sverige så skall vi tillse att SHL fortsätter klara höga krav på ledarskap och kompetens. Jenny Silfverstrand passar så väl in i den ambitionen, säger Michael Marchal, SHLs nuvarande VD.

Jenny Silfverstrand är 47 år, född och uppvuxen i Göteborg, och har arbetat med marknadsföring och event innan hon kom till Djurgården Hockey 2004. Sedan 2013 är hon VD och klubbdirektör i klubben.

-          Det är en kul och spännande utmaning att tillsammans med organisationen och klubbarna ta nästa steg för SHL där jag hoppas kunna vara en drivkraft i den fortsatta utvecklingen även om det idag finns viss osäkerhet på grund av Covid-19. Det är fantastiskt inspirerande att arbeta med något som engagerar så många som ishockey gör och ser att jag kan bidra med de erfarenheter jag byggt upp från klubb- och föreningslivet i Djurgården, säger Jenny Silfverstrand.

Jenny Silfverstrand kommer att tillträda befattningen som VD i SHL under hösten 2020.

Jenny Silfverstrand. Foto: Mats Högberg

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.