Västtrafik

Jernhusens nya Sävenäs depå nyckel till expansiv tågtrafik i växande region

Dela

Idag sattes spaden i marken för utbyggnaden av Sävenäs depå i Göteborg. Det är Jernhusen som på uppdrag av Västtrafik bygger ut depån för att öka kapaciteten och möjligheten att underhålla deras 45 nya tåg. Utbyggnaden är ett nödvändigt lyft för att möta framtidens ökade tågresande i en expansiv region.

Under torsdagen togs det första spadtaget på Sävenäs depå. Från vänster: Per-Anders Ericsson, regionchef Skanska Sverige, Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen och Peter Hermansson, (M), styrelseordförande för Västtrafik. Foto: August Sandberg
Under torsdagen togs det första spadtaget på Sävenäs depå. Från vänster: Per-Anders Ericsson, regionchef Skanska Sverige, Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen och Peter Hermansson, (M), styrelseordförande för Västtrafik. Foto: August Sandberg

Persontrafiken med tåg i Sverige är under kraftig tillväxt och flera tågoperatörer beställer nya tåg för regional- och fjärrtrafik. Jernhusen bedömer att den svenska tågflottan kommer öka med cirka 50 procent fram till 2035. Samtidigt väntas en stark befolkningstillväxt i Västra Götaland de kommande åren och Västtrafik har som mål att fördubbla dagens tågresande till 130 000 dagliga resor år 2035. För att lyckas med målet är satsningen på en större och mer modern underhållsdepå för de nya tågen en nyckelfaktor.

Under en ceremoni på torsdagen togs det första symboliska spadtaget för utbyggnaden. Det var Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen, Peter Hermansson, (M), styrelseordförande på Västtrafik och Magnus Persson, vice vd på Skanska Sverige som gemensamt tog spadtaget.

– Enligt Trafikverkets bedömningar kommer regionaltrafiken i storstadsregionerna att öka med 54 procent till 2040. Som en viktig pusselbit i den utvecklingen planerar Västtrafik att med start från 2024 sätta in 45 nya pendel- och regionaltåg i trafik säger Kerstin Gillsbro, vd Jernhusen och fortsätter, vi är både stolta och glada över förtroendet att få stödja Västtrafik i deras utveckling av kollektivtrafiken i regionen.

Tillbyggnad på 4 200 kvadratmeter

Jernhusen samarbetar i projektet med Skanska som fått uppdraget att bygga ut Sävenäs depå. Projektet som påbörjas nu omfattar tillbyggnad av depån om 4200 kvadratmeter och en om- och tillbyggnad av stödfunktioner i existerande anläggning. Totalt sett tredubblas kapaciteten i Sävenäs depå när allt står klart sommaren 2023.

– För att få fler människor i regionen att i framtiden resa hållbart behöver vi erbjuda en attraktiv och väl fungerande tågtrafik. Därför behöver vi fortsätta satsa på kollektivtrafiken i Västsverige. När våra nya tåg är i trafik behöver de ett stabilt underhåll och Sävenäs depå blir en avgörande del i det arbetet, säger Peter Hermansson, (M), styrelseordförande Västtrafik.

Läs mer: Västtrafiks nya tåg har anlänt till Sverige

Om Jernhusen och depåer:

Jernhusen äger idag 20 depåer, vilket utgör ungefär hälften av Sveriges depåer, nära de stora trafikstråken där tågoperatörer har tillgång till uppställningsplatser och verkstäder för sina fordon. På depåerna sker tvätt, service och reparationer av såväl person- som godståg. Förutom utbyggnaden av Sävenäs depån planeras omfattande utveckling av depån i Hagalund (Solna) de närmaste åren. I Arlöv, Burlövs kommun utanför Malmö, har Jernhusen tecknat avtal om förvärv av mark längs med Södra stambanan för att bygga en ny depå strategiskt tillgänglig för både person- och godstrafik till och från övriga Europa.

Kontakter

Västtrafiks presstjänst

Presstjänsten svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Bilder

Under torsdagen togs det första spadtaget på Sävenäs depå. Från vänster: Per-Anders Ericsson, regionchef Skanska Sverige, Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen och Peter Hermansson, (M), styrelseordförande för Västtrafik. Foto: August Sandberg
Under torsdagen togs det första spadtaget på Sävenäs depå. Från vänster: Per-Anders Ericsson, regionchef Skanska Sverige, Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen och Peter Hermansson, (M), styrelseordförande för Västtrafik. Foto: August Sandberg
Ladda ned bild
Den nya utbyggda Sävenäs depå är planerad att stå klar 2023. Visionsbild: Jernhusen
Den nya utbyggda Sävenäs depå är planerad att stå klar 2023. Visionsbild: Jernhusen
Ladda ned bild
Från vänster: Peter Hermansson, (M), styrelseordförande 
 för Västtrafik, Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen, Anders Ericsson, regionchef Skanska Sverige. Foto: August Sandberg
Från vänster: Peter Hermansson, (M), styrelseordförande för Västtrafik, Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen, Anders Ericsson, regionchef Skanska Sverige. Foto: August Sandberg
Ladda ned bild
Det första av Västtrafiks nya tåg anlände till Sverige i början av april, där det ska genomgå ett testprogram. Foto: Kasper Dudzik.
Det första av Västtrafiks nya tåg anlände till Sverige i början av april, där det ska genomgå ett testprogram. Foto: Kasper Dudzik.
Ladda ned bild

Om

Västtrafik
Västtrafik
Box 123
541 23 Skövde

http://www.vasttrafik.se

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Följ Västtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum