Jesper Svensson vinner Brunswick Ballmaster Open

10 år efter första titeln i Helsingfors så tar Jesper Svensson sin andra seger i Ballmaster Open. Han tog hem den helsvenska finalen i Europatourtävlingen mot Kim Bolleby. – Tävlingen har stor dignitet runt om i världen och det känns fantastiskt skönt att vinna, säger Jesper Svensson.
Jesper Svensson vann Ballmaster Open efter finalseger mot Kim Bolleby. Foto: Finlands Bowlingförbund.

Det blev en stor dag för svensk bowling i Tali Bowl i Helsingfors. Kim Bolleby och Jesper Svensson avancerade till semifinal efter att ha blivit etta och tvåa i grupp A i Round Robin för topp 16. Jesper Svensson vann sin semifinal mot Santtu Tahvanain från Finland med 228-218. Därefter tog Kim Bolleby hem den andra semifinalen mot Nicola Pongolini, Italien, med 204-172. En helsvensk final var ett faktum samt klubbmöte då båda spelarna representerar Team Pergamon.

I finalen var Jesper Svensson starkast och vann med 267-212. Tio år efter sin första seger i Ballmaster fick Svensson åter lyfta pokalen i en av Europas största tävlingar. 2013 var även senast en svensk vann Ballmaster och Jesper Svensson blir andra svensk som vinner tävlingen. Mats Karlsson har två titlar från 1980 och 1992.
– Spelet har känts helt okej tekniskt men jag trodde nog inte att det skulle gå hela vägen. Min andra start i kvalet var bra där jag fick god koll på materialet och kunde bygga vidare på det under tävlingen. Det är ett väldigt starkt startfält med. Jag är otroligt lättad och glad att kunna leverera och vinna här igen så här tio år efter min senaste seger, säger Jesper Svensson.

Jesper Svensson menade att det var lite extra att möta Kim Bolleby i finalen.
– Det var lite speciellt. Vi är båda vinnarskallar men även kompisar vid sidan av. Det handlar om att gå in i sig själv, göra sitt bästa och det spelar egentligen ingen roll vem som står på andra sidan. Kim har haft en otrolig form den senaste tiden. Jag visste att det skulle bli stentufft och att jag var tvungen att göra höga siffror för att vinna. Idag trillade det min väg, säger han och fortsätter:
– Det är fantastiskt för svensk bowling att två svenskar är i final. Klart att det var surt för Kim att falla på målsnöret denna gång, men ena gången går det åt ett håll och en annan gång åt ett annat.

Topplatserna har avlöst varandra för Kim Bolleby den senaste tiden. Före jul vann han Singapore Open och förra helgen tog han hem Europatourtävlingen AIK Tournament. Nu var han nöjd tvåa i Ballmaster Open.
– Det känns väldigt bra att bli tvåa. Tävlingen är en av de största i Europa så det här rankar jag högt. Jesper spelade väldigt bra i finalen och det var inte så mycket jag kunde göra åt det denna gång.

Förbundskapten Robert Andersson som var på plats under helgen var glad över de svenska framgångarna och hyllar de båda finalisterna.
– Historiskt sett har det varit väldigt tufft att rå på de finska spelarna i Ballmaster och det har varit långt mellan de svenska segrarna. Det är riktigt häftigt att Jesper lyckas vinna igen tio år efter hans senaste seger och han har en väldigt hög lägstanivå. Kim har haft en makalöst bra tävlingsstreak och var nära på att vinna tre stora tävlingar i rad. Det är gott att vi än en gång bevisar att vi har flera spelare i Sverige som kan nå toppplaceringar i stortävlingar.

Topp 4 Ballmaster Open

1. Jesper Svensson
2. Kim Bolleby
3. Santtu Tahvanainen, Finland
4. Nicola Pongolini, Italien

Svenska segrare i Ballmaster Open:

1972 Benny Siljenäs
1978 Anders Sandström
1979 Tony Rosenqvist
1980 Mats Karlsson
1991 Tomas Leandersson
1992 Mats Karlsson
2013 Jesper Svensson
2023 Jesper Svensson

Jesper Svensson, Kim Bolleby, Santtu Tahvanainen, Nicola Pongolini.