Jetlag – många påverkas, så lindras effekten

Hälften av alla svenskar påverkas av jetlag vid utlandsresor med större tidsskillnader. De allra flesta resenärer ställer inte om innan avresan eller använder sig av hjälpmedel, utan väljer att ta fighten när de väl är framme på resmålet. Tio procent uppger att de har svårt att ställa om över huvud taget, visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Jetlag kan verkligen vara jobbigt att behöva tackla, och många resenärer har någon gång varit med om att antingen vakna i ottan utan att kunna somna om, eller ha svårt att hålla sig vaken efter 15-snåret, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Långväga, exotiska resmål ökar kraftigt i efterfrågan och många svenska resenärer vill maximera upplevelserna under semestern. Men långväga resmål leder vanligtvis till anpassning mellan tidszoner, vilket i olika grad påverkar resenärerna. Drygt hälften (53 procent) av svenskarna upplever att de påverkas av jetlag, medan endast var femte resenär (19 procent) aldrig påverkas.

Av de resenärer som känner av tidsskillnader väljer 7 av 10 att så snabbt som möjligt när de väl är framme på resmålet anpassa sig till den nya tidszonen genom att lägga sig och gå upp i rimlig tid. Endast 6 procent av de som påverkas av jetlag påbörjar tidsomställningen redan innan avresan, genom att redan hemma i Sverige förskjuta uppstignings- och sovtiderna mer mot semesterlandets tider, och bara 2 procent använder sig av melatonin eller koffeintabletter för att underlätta omställningen.

Dubbelt så många män som kvinnor uppger att de aldrig påverkas av jetlag. Var fjärde man (26 procent) påverkas inte, medan motsvarande siffra bland kvinnliga resenärer är 12 procent.

En annan lösning är att välja resmål med en så liten tidsskillnad mot Sverige som möjligt, Sydafrika är till exempel ett semesterland dit efterfrågan har ökat explosionsartat under det senaste året. Landets varierande natur och många olika upplevelsemöjligheter – allt ifrån promenader på stränder fulla med pingviner till vinodlingar och safari – lockar fler och fler svenskar. Skillnaden mellan Sverige och Sydafrika är dessutom endast en timme, vilket gör att resenärer trots en lång flygresa snabbt kan anpassa sig till sydafrikansk tid, och därmed slippa eventuell jobbig tidsomställning.

Hur gör du vanligtvis för att bli av med jetlag?

• Jag försöker att ställa om så snabbt som möjligt när jag kommit fram till resmålet (lägger mig/går upp i rimlig tid etc.), 38 procent
  • Jag flyger aldrig mellan tidszoner som gör att jag behöver ställa om tiden, 14 procent
  • Jag har svårt att ställa om, 10 procent
  • Jag försöker ställa om tiden lite grann redan innan avresan, för att snabbare anpassa mig till den nya tiden vid ankomst till resmålet, 3 procent
  • Jag använder hjälpmedel som melatonin/koffeintabletter, 1 procent
  • Jag påverkas aldrig av jetlag, 19 procent
  • Annat sätt än ovanstående, 2 procent
  • Tveksam, vet ej, 14 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se