Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, bjuder på mandel- och saffranskaka till Nygårdas Ekologiska Julmust

Nu till helgen tänder vi det första ljuset i adventsstaken, vi sätter upp julstjärnan och vi minglar med glögg, julmust och tilltugg tillsammans med nära och kära.

Nygårdas nyhet för i år är en ekologisk julmust med en lite mer sofistikerad smak – den är frisk och fyllig i karaktären med en viss sötma av russin och dadlar och med toner av vanilj och enbär. Örtig och aromatisk i både doft och smak. Ingredienserna i musten är ekologiska.

Julmust passar alldeles särskilt bra till julbordets läckerheter. I år har Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, fokuserat på dessertbordet och tagit fram en saffran- och mandelkaka med kryddiga hjortron  som gifter sig extra bra till Nygårdas Ekologiska must.

- Jag har skapat en saftig saffranskaka med hjälp av mandel. Tillsammans med kryddigheten i de inlagda hjortronen och fräschören från apelsinen möter det julmustens lite vuxnare smaker perfekt. Saffran, mandel, apelsin, hjortron och julmust – det är juldessert för mig, säger Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016.

- Vi ser att intresset för ekologiska produkter ökar mer och mer och nu lanserar Spendrups sin första ekologiska julmust som har kvar den klassiska smaken. Vi har tagit fram den ekologiska musten i en begränsad upplaga så vill man vara säker på att kunna avnjuta en väl kyld ekologisk Nygårda-must, bör man alltså vara ute i god tid, säger Anna Lidström, marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups.

Must är en ursvensk hemlighet. Endast ett fåtal personer vet exakt vad den mörka, rika drycken innehåller. Naturliga aromer och extrakt från äpple och malt är några av ingredienserna, plus en hemlig mix av kryddor som ger drycken dess karaktäristiska smak. I snart hundra år har musten haft en given plats på svenska matbord, där den passar särskilt bra till kryddig mat.

Nygårda Ekologiska Julmust på 33 cl glasflaska finns till försäljning i dagligvaruhandeln i begränsad upplaga från vecka 38. Ca pris 13 kronor.

För ytterligare information kontakta:

Anna Lidström, marknadschef – vatten och must Spendrups, 070-182 78 73

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. 0702 83 02 75.

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Schwapples – säsongens höstigaste fördrink!19.10.2017 09:54Pressmeddelande

Nu är det äntligen höst! Med kyliga dagar och värmande brasor. Och med nya, goda drinkar som tar tillvara på vad hösten erbjuder. Bokstavligen. Så bjud över dina vänner på en drink med säsongens mest självklara ingrediens – äpple! Schwapples är den perfekta fördrinken att bjuda på i höstmörkret, inte minst för att den serveras i en riktig äppelkopp. Drinken gör du såklart på trädgårdens egna äpplen. Klimatsmart och gott på samma gång!

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.