Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, bjuder på mandel- och saffranskaka till Nygårdas Ekologiska Julmust

Nu lanserar Nygårda sin ekologiska julmust i begränsad upplaga. Den blir ett tillskott till serien av premiummust som brukar vara slut långt innan julhelgen börjar.

Nygårdas nyhet för i år är en ekologisk julmust med en lite mer sofistikerad smak – den är frisk och fyllig i karaktären med en viss sötma med toner av vanilj och enbär. Örtig och aromatisk i både doft och smak. Ingredienserna i musten är ekologiska.

Julmust passar alldeles särskilt bra till julbordets läckerheter. I år har Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, fokuserat på dessertbordet och tagit fram en saffran- och mandelkaka med kryddiga hjortron  som gifter sig extra bra till Nygårdas Ekologiska must.

• Jag har skapat en saftig saffranskaka med hjälp av mandel. Tillsammans med kryddigheten i de inlagda hjortronen och fräschören från apelsinen möter det julmustens lite vuxnare smaker perfekt. Saffran, mandel, apelsin, hjortron och julmust – det är juldessert för mig, säger Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016.

• Vi ser att intresset för ekologiska produkter ökar mer och mer och nu lanserar Spendrups sin första ekologiska julmust som har kvar den klassiska smaken. Vi har tagit fram den ekologiska musten i en begränsad upplaga så vill man vara säker på att kunna avnjuta en väl kyld ekologisk Nygårda-must, bör man alltså vara ute i god tid, säger Anna Lidström, marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups.

Must är en ursvensk hemlighet. Endast ett fåtal personer vet exakt vad den mörka, rika drycken innehåller. Naturliga aromer och extrakt från äpple och malt är några av ingredienserna, plus en hemlig mix av kryddor som ger drycken dess karaktäristiska smak. I snart hundra år har musten haft en given plats på svenska matbord, där den passar särskilt bra till kryddig mat.

Nygårda Ekologiska Julmust på 33 cl glasflaska finns till försäljning i dagligvaruhandeln i begränsad upplaga från vecka 38. Ca pris 13 kronor.

Rose-Marie Hertzman
Presschef, Spendrups
Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se

Nu lyfter originalet sin tonic till nästa nivå – Schweppes Premium Mixers22.2.2018 09:42Pressmeddelande

Utan Schweppes ingen tonic. Efter att ha tagit fram originalet till världens alla tonics lyfter Schweppes sin ”uppfinning” till nästa nivå och lanserar tre av sina Premium Mixers i butik. ”Dessa tonics har subtila men viktiga egenskaper som välbalanserad beska och extra tryck i kolsyran vilket ger fler möjligheten att göra den perfekta GT:n hemma”, säger den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren.

Hälsa och smak lyfter försäljningen av alkoholfri öl i Sverige5.2.2018 14:00Pressmeddelande

Försäljningen av alkoholfri öl växer – inte bara i Sverige utan över hela världen. Utvecklingen är till stor del en generationsfråga när allt fler yngre ser till sin hälsa och vill välja drycker med mindre eller ingen alkohol alls. Fortfarande utgör den en mindre del av den totala ölproduktionen, men alkoholfritt ökar både i volym, bredd och sortiment. På Spendrups har försäljningen av alkoholfri öl i stort sett fördubblats de senaste fem åren och under 2018 kommer konsumenterna att se en mängd smakrika nyheter.