Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, bjuder på mandel- och saffranskaka till Nygårdas Ekologiska Julmust

Nu lanserar Nygårda sin ekologiska julmust i begränsad upplaga. Den blir ett tillskott till serien av premiummust som brukar vara slut långt innan julhelgen börjar.

Nygårdas nyhet för i år är en ekologisk julmust med en lite mer sofistikerad smak – den är frisk och fyllig i karaktären med en viss sötma med toner av vanilj och enbär. Örtig och aromatisk i både doft och smak. Ingredienserna i musten är ekologiska.

Julmust passar alldeles särskilt bra till julbordets läckerheter. I år har Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, fokuserat på dessertbordet och tagit fram en saffran- och mandelkaka med kryddiga hjortron  som gifter sig extra bra till Nygårdas Ekologiska must.

• Jag har skapat en saftig saffranskaka med hjälp av mandel. Tillsammans med kryddigheten i de inlagda hjortronen och fräschören från apelsinen möter det julmustens lite vuxnare smaker perfekt. Saffran, mandel, apelsin, hjortron och julmust – det är juldessert för mig, säger Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016.

• Vi ser att intresset för ekologiska produkter ökar mer och mer och nu lanserar Spendrups sin första ekologiska julmust som har kvar den klassiska smaken. Vi har tagit fram den ekologiska musten i en begränsad upplaga så vill man vara säker på att kunna avnjuta en väl kyld ekologisk Nygårda-must, bör man alltså vara ute i god tid, säger Anna Lidström, marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups.

Must är en ursvensk hemlighet. Endast ett fåtal personer vet exakt vad den mörka, rika drycken innehåller. Naturliga aromer och extrakt från äpple och malt är några av ingredienserna, plus en hemlig mix av kryddor som ger drycken dess karaktäristiska smak. I snart hundra år har musten haft en given plats på svenska matbord, där den passar särskilt bra till kryddig mat.

Nygårda Ekologiska Julmust på 33 cl glasflaska finns till försäljning i dagligvaruhandeln i begränsad upplaga från vecka 38. Ca pris 13 kronor.

Rose-Marie Hertzman
Presschef, Spendrups
Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.