Jirapha Liangsiri har utnämnts till verkställande direktör för Viking Malt AB i Sverige

I och med att tidigare VD Malin Andersson har befordrats till VP Sales vid Viking Malt Group har vi glädjen att meddela att Jirapha Liangsiri har utnämnts till VD för Viking Malt AB i Sverige och Site Manager för mälteriet i Halmstad från och med januari 2022.

Jirapha Liangsiri har tidigare varit Senior Supply Chain Director för nordvästra Europa vid Novo Nordisk. Dessförinnan har hon haft flera ledande positioner inom leveranskedjan vid Carlsberg. Hon har avlagt magisterexamen i produktionsledning (Manufacturing Management) vid Linköpings universitet, doktorsexamen i maskinteknik (Mechanical Engineering) vid tekniska universitetet i Dortmund. Hon har dessutom utbildat sig till certifierad bryggmästare vid VLB (Versuchs- und Lehranstalt für Brauerei) i Berlin. Hon kommer att flytta från Danmark till Sverige med sin familj.

Jirapha Liangsiri kommer att ytterligare utveckla den svenska enheten med fokus på kunderna, arbetstagarnas engagemang och kvaliteten i alla funktioner. Hon kommer också att bidra till den strategiska utvecklingen på koncernnivå. Med sin solida akademiska bakgrund och gedigna kännedom om industrin kompletterar hon teamet vid Viking Malt på ett mycket värdefullt sätt. Vi önskar Jirapha Liangsiri varmt välkommen och framgång i den nya rollen.

Viking Malt har produktion i fem länder: Finland, Sverige, Danmark, Litauen samt två mälterier i Polen. Produktionskapaciteten uppgår till 600 000 ton per år och koncernens omsättning är omkring 250 miljoner euro. Företaget har ungefär 260 anställda. Viking Malt är det största mältningsföretaget i Skandinavien, det femte största i Europa och det nionde största globalt. Det är det ledande företaget beträffande specialmalt på den globala marknaden. Viking Malt ägs av finska Polttimo (62,5 procent) och Svenska Lantmännen (37,5 procent)

Viking Malt Sverige är beläget i Halmstads hamn och har en produktionskapacitet på 200 000 ton per år, vilket innebär att enheten i Halmstad är koncernens största. Företaget producerar pilsnermalt, malt för destillering och ekologisk malt. En stor del av produktionen exporteras både till Europa och andra världsdelar.

Ytterligare information:

Malin Andersson, VP Sales Viking Malt Group, +46 70 819 38 92

Kasper Madsen, CEO Viking Malt Group, +45 22 14 20 10

Pia Valve, VP HR and Communications Viking Malt Group +358 40 770 0090

Mer information om företaget och produkterna: www.vikingmalt.com.

Viking Malt Group

Följ Viking Malt Group