Joakim Dvärby tillbaka i medaljmatch på Grand Prix

Grand Prix i Budapest, Ungern, 13-15 juli

Efter EM-succén med guld för Macias och brons för Bernholm så var landslaget i helgen tillbaka i ”vardagen” på IJF-touren. Då var det dags för Joakim Dvärby att visa klass. Efter två kastsegrar blev det stopp för Dvärby i en knallhård och jämn kvartsfinal mot 2017-års världsmästare Aron Wolf, Japan.

Därefter kastseger i återkvalet mot det stora ungerska hemmahoppet Miklos Cirjenics, som ledde till en bronsmedaljmatch mot unge Simeon Catharina, Nederländerna. Dvärby i form brukar ha självförtroende att testa även det riskfyllda, så även denna gång och tyvärr kunde Catharian kontra och erövra bronset. Dvärby fick nöjda sig med en femteplats, men var alltså tillbaka i medaljmatch efter en trög vår.

Dvärby är i dagsläget på sk continental quota-plats i OS -kvalet.

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.