Joakim Dvärby tillbaka i medaljmatch på Grand Prix

Grand Prix i Budapest, Ungern, 13-15 juli

Efter EM-succén med guld för Macias och brons för Bernholm så var landslaget i helgen tillbaka i ”vardagen” på IJF-touren. Då var det dags för Joakim Dvärby att visa klass. Efter två kastsegrar blev det stopp för Dvärby i en knallhård och jämn kvartsfinal mot 2017-års världsmästare Aron Wolf, Japan.

Därefter kastseger i återkvalet mot det stora ungerska hemmahoppet Miklos Cirjenics, som ledde till en bronsmedaljmatch mot unge Simeon Catharina, Nederländerna. Dvärby i form brukar ha självförtroende att testa även det riskfyllda, så även denna gång och tyvärr kunde Catharian kontra och erövra bronset. Dvärby fick nöjda sig med en femteplats, men var alltså tillbaka i medaljmatch efter en trög vår.

Dvärby är i dagsläget på sk continental quota-plats i OS -kvalet.

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.