Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Joakim Kjellbom årets center i SBL herr

För sjätte året i rad vinner Joakim Kjellbom priset som årets center. Centern som spelar för Norrköping Dolphins fick lite konkurrens av Umeå BSKT:s center André Nilsson i år men vann ändå omröstningen överlägset.

Utmärkelserna röstas fram av coacher, lagkaptener och media förutom priserna Årets lyft och årets matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets center: Joakim Kjellbom, Norrköping Dolphins

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
Vad skriver man när en spelare för sjätte året i rad plockar hem samma utmärkelse? Hur dominant kan en spelare vara på en och samma position i så många år? Oavsett vad motståndarna värvar in, oavsett vad de kastar hans väg så står årets center stadigt i tresekundersområdet och skickar upp bollar på läktaren i försvar, dunkar i anfall och inger fruktan i största allmänhet. Årets center i SBL 2018-2019 heter Joakim Kjellbom.

Joakim Kjellbom kommer att ta emot sin utmärkelse i samband med Norrköpings semifinal hemma mot Borås Basket imorgon, torsdag 18 april.

Topp 3: Årets center (procent av rösterna)
Joakim Kjellbom, Norrköping Dolphins 58%
André Nilsson, Umeå BSKT 23%
Evariste Shonganya, Jämtland Basket 13%

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.