Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Joakim Kjellbom årets center i SBL herr

För sjätte året i rad vinner Joakim Kjellbom priset som årets center. Centern som spelar för Norrköping Dolphins fick lite konkurrens av Umeå BSKT:s center André Nilsson i år men vann ändå omröstningen överlägset.

Utmärkelserna röstas fram av coacher, lagkaptener och media förutom priserna Årets lyft och årets matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets center: Joakim Kjellbom, Norrköping Dolphins

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
Vad skriver man när en spelare för sjätte året i rad plockar hem samma utmärkelse? Hur dominant kan en spelare vara på en och samma position i så många år? Oavsett vad motståndarna värvar in, oavsett vad de kastar hans väg så står årets center stadigt i tresekundersområdet och skickar upp bollar på läktaren i försvar, dunkar i anfall och inger fruktan i största allmänhet. Årets center i SBL 2018-2019 heter Joakim Kjellbom.

Joakim Kjellbom kommer att ta emot sin utmärkelse i samband med Norrköpings semifinal hemma mot Borås Basket imorgon, torsdag 18 april.

Topp 3: Årets center (procent av rösterna)
Joakim Kjellbom, Norrköping Dolphins 58%
André Nilsson, Umeå BSKT 23%