Universal Robots

”Jobba med robotar, inte som robotar”

Dela
Universal Robots är världsledande inom kollaborativa robotar (cobotar) och har sålt över 50 000 st. När Kim Povlsen tillträdde posten som VD på Universal Robots för ett år sedan var det med höga ambitioner från första dagen. Under hans första år har företaget vuxit från cirka 600 anställda till över 800 samtidigt som det noterades rekordstor årsomsättning på över 300 miljoner dollar för 2021, trots pandemin. Vi träffade Kim för en pratstund om hans första år.

Kim Povlsen har gjort flera förändringar sedan han tillträdde rollen som VD på Universal Robots i mars 2021. Förutom att ersätta kaffet, som med hans egna ord "inte alls var bra", har Kims första uppdrag varit att skapa bättre struktur i ett snabbt växande företag som präglades av en pionjäranda efter många år som startup. "Den pionjärandan är fortfarande intakt, men som ett snabbt växande globalt företag behövde vi införa lite mer metod och processer", förklarar Kim. 

Kims mål för det första året har varit att stärka enskilda medarbetare och ta bort friktion i kundresan. 

– Det har varit viktigt för mig att få strategin på plats från början och det är aldrig utan utmaningar. En av de första sakerna jag gjorde att lägga fram en strategi och prata om vilka steg vi skulle ta – utan att ta alldeles för många, konstaterar han. 

EN VÄRLD DÄR FOLK JOBBAR MED ROBOTAR OCH INTE SOM ROBOTAR

– När jag började på Universal Robots omdefinierade vi företagets vision och mission för att göra det ännu tydligare vad vi vill uppnå med våra cobotar. I den processen kom vi på mantrat att skapa en värld där människor arbetar med robotar och inte som robotar. Det är ett tankesätt vi tar med oss ​​i allt vi gör, säger Kim. 

Han berättar också hur viktigt det har varit för honom att bli av med allt som såg ut som byråkrati och tunga beslutsprocesser. Det var nödvändigt att skapa ett nytt ramverk, där avståndet till kunderna blev kortare och den gemensamma visionen tydligare. 

– All förändring är svår, och det kommer alltid att finnas några som tycker om den nya riktningen och andra som inte gör det. Sammantaget skulle jag säga att UR har välkomnat mig, de förändringar jag har föreslagit och genomfört har tagits emot väl. Min erfarenhet från tidigare toppositioner är att man inte ska vänta för länge, för då vänjer man sig vid hur saker och ting fungerar och man kommer inte att kunna se saker lika tydligt, säger han. 

JAG HAR INGEN LUST ATT KONTROLLERA ALLT

När vi frågar Kim vilka speciella egenskaper han har kunnat tillföra ett företag som redan har sett många år av tillväxt är svaret tydligt.

– Det finns massor av saker jag inte är bra på, men det jag vet att jag kan riktigt bra är att sätta en riktning. Jag har ingen lust att kontrollera varje process inom vårt företag, och jag tror att det har klara fördelar. Jag försöker att stärka mina anställda genom att ge dem mandat. Till exempel bör ledningen inte berätta för ingenjörer hur de ska lösa ett problem för en kund, ingenjörerna vet bäst själva. Vi måste bara skicka dem i riktning, säger Kim.

Under sitt första år som VD har han lagt mycket energi på att skapa ett ramverk som gör att de olika utvecklingsteamen kan vidta nödvändiga åtgärder för att skapa mindre friktion i övergången till automatisering. Det innebär bland annat att skapa en större medvetenhet på marknaden.

– Vi måste berätta historien om varför vår produkt fungerar bra för dem som redan använder cobotar, och vi måste göra det enkelt för nya kunder att ta steget att börja. Det är så otroligt viktigt att fokusera på rätt saker eftersom vi har fler än 250 personer i våra utvecklingsteam som måste arbeta tillsammans för att skapa de bästa lösningarna. De ska inte vara involverade i projekt där de inte riktigt har koll på vilka problem de försöker lösa, berättar Kim.

MÄNNISKLIGA VÄRDEN KOMMER FÖRST

Kim vet precis vad hans viktigaste uppgift på Universal Robots är - att skapa en arbetsplats där varje anställd trivs och gläds att vara en del av företaget. Han framhåller bland annat att alla ska ha en bit av kakan när goda resultat skapas.

– Vi införde en bonus över hela företaget så att alla belönas för sina goda insatser. Det återspeglar våra värderingar och min dröm är att Universal Robots ska bli ett företag där ingenjörer, marknadsförare, säljare och alla andra yrken som utgör vårt företag tänker "det här är något jag vill vara en del av, det är för bra för att avstå". Vi är redan på god väg dit, säger Kim.

Han framhåller också att han i första hand anställer nya talanger med företagets värderingar i åtanke.

– Färdigheter kan läras ut och vi anställer naturligtvis inte någon som inte kan sitt yrke, men värderingarna måste passa, det är det viktigaste, konstaterar han.

BRA TAJMING LEDDE FRAM HIT

Kim har följt Universal Robots resa från sidlinjen sedan han var student och har både familj och vänner som har anknytning till företaget.

– De berättade om hur spännande - och ibland lite kaotiskt - det har varit, och jag har ofta tänkt att det här är något jag gärna vill hjälpa till med, säger Kim, som tog sin examen som robotingenjör från Syddansk Universitet i Odense 2008, samma år som Universal Robots lanserade sin första cobot.

Det var bra tajming som förde Kim till Universal Robots. Strax innan han anställdes hade han erbjudits ett annat jobb.

– Det låter som en historia man inte kunde hitta på, men jag satt faktiskt med kontraktet framför mig och skulle skriva på för ett nytt jobb när de ringde mig från Universal Robots. På något sätt var det en dröm som gick i uppfyllelse, och samtidigt fick jag möjligheten att komma tillbaka till robottekniken och till Odense, där jag växte upp, förklarar han.

FANTASTISK TILLVÄXT UNDER DET FÖRSTA ÅRET

Kim är övertygad om att hans insatser första året har lett företaget i rätt riktning och under det kommande året vill han fokusera mer på kommersiella intressen och marknadsföring. Vårt fokus ska ligga på hur vi hjälper kunden att tackla sina utmaningar och mindre på att vi säger "titta här är en cool robot", säger han med glimten i ögat.

Tittar man på det nyligen publicerade årsbokslutet så vittnar det om en bra start för Kim Povlsen. Universal Robots hade 2021 en omsättning på 311 miljoner USD. Det var en ökning med 41 % jämfört med året innan – och 23 % mer än 2019, innan pandemin slog till.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Om Universal Robots

  • Universal Robots är en ledande leverantör av kollaborativa robotar (cobotar) som används inom ett brett spektrum av branscher och inom utbildning. Universal Robots grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, och syftar till att skapa en värld där människor arbetar med robotar, inte som robotar. Dess mission är enkel: Automatisering för alla. Överallt.

  • Sedan introduktionen av världens första kommersiellt gångbara cobot 2008 har Universal Robots utvecklat en produktportfölj som återspeglar en rad räckvidder och nyttolaster och har sålt över 75 000 cobotar över hela världen. Ett omfattande ekosystem har vuxit fram kring företagets cobotteknik som skapar innovation, valfrihet för kunderna och ett brett utbud av komponenter, kit och lösningar som passar alla applikationer.

  • Företaget, som är en del av Teradyne Inc., har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, och har dotterbolag och regionkontor i USA, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Tjeckien, Rumänien, Turkiet, Kina, Indien, Japan, Sydkorea, Singapore och Mexiko.

  • UR Academy (onlineutbildning) har mer 130 000 användare från över 130 länder. Utbildningarna finns tillgängliga på 16 språk. Dessutom finns det 100 st auktoriserade training centers, där fysisk utbildning bedrivs.

  • Mer information finns på universal-robots.com/se

  • Bloggen med insikter, kunskap och tips kring automation finns på https://blog.universal-robots.com/se

Följ Universal Robots

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Universal Robots

Maskinbetjäning med robot öppnar dörren till nästa industriella revolution4.10.2023 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Ett genomsnittligt trafikflygplan består av över 350 000 enskilda delar. För att tillverka dessa delar, oavsett om de är av metall eller plast, är en process avgörande: maskinbetjäning. Utan maskinbetjäning skulle produktionen stanna av. Kollaborativ automation har en viktig roll att spela i maskinbetjäning och ökad produktivitet, och den kommer att hjälpa tillverkarna att övergå till Industri 5.0.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye