Jobben minskar i hotell- och restaurangbranschen

9.12.2015 07:58 | ManpowerGroup

Hotell- och restaurangarbetsgivarna har lämnat pessimistisk jobbprognos för inledningen på det nya året och sysselsättningstrenden har rasat med hela 20 procentenheter på ett år och med nio procentenheter jämfört med förra kvartalet. Bland övriga branscher har även de gröna näringarna lämnat en minusprognos medan de största jobbchanserna finns i finans-, fastighets- och konsultbranscherna. Regionundersökningen toppas av Skåne.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för hotell- och restaurangbranschen är -7 procent, vilket alltså är en minskning med nio procentenheter jämfört med förra kvartalet men hela 20 procentenheter jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för Sveriges om helhet är +5 procent.

- Att den konjunkturkänsliga hotell- och restaurangbranschen går ner kan innebära att det finns fog för viss oro inför fortsättningen på 2016, särskilt i kombination med nedgångar både i de mellersta delarna av landet och Västsverige. Samtidigt finns det gott om ljuspunkter också, inte minst i Skåne och i finans- och uppdragssektorn, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Sysselsättningsökningen fortsätter i finans-, fastighets- och uppdragssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar sju av tio en positiv sysselsättningsprognos. Starkast prognos kommer precis som de två föregående undersökningarna från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn som nu ökar till rejält optimistiska +26 procent - branschens högsta sedan undersökningen startade 2003. Betydligt tuffare tongångar kommer alltså från hotell- och restaurangbranschen som rasar med 20 procentenheter ner till pessimistiska -7 procent. Även de gröna näringarna rapportera negativa jobbplaner. Energisektorn och transportbranschen prognosticerar sysselsättningsökningar under årets första kvartal och även tillverkningsindustrin ser fram emot ett efterlängtat lyft.

Skåne toppar

Arbetsgivarna i fyra av de sex regionerna lämnar positiva jobbprognoser inför första kvartalet 2016 och störst efterfrågan på arbetskraft rapporterar Skåne. Mellersta Sverige rapporterar den enda negativa regionprognosen och Västsverige glider ner till en nollprognos. Östra Götaland rapporterar däremot klart optimistiska sysselsättningsplaner liksom Stockholms- och Uppsalaregionen, medan den norrländska arbetsmarknaden fortsätter att vara försiktigt positiv.

Inga tydliga tecken globalt

Globalt kommer de starkaste prognoserna från Indien, Taiwan, Japan, Turkiet och USA. De svagaste – och enda negativa - prognoserna rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Finland och Frankrike.

Arbetsgivarna i Kina har lämnat en försiktig prognos. I Europa är det Turkiet som har störst behov av arbetskraft och Italien rapporterar äntligen en positiv arbetskraftsefterfrågan.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det första kvartalet 2016 förväntar sig nio procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, fem procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (78 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +4 procent men när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +5 procent.

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet

Film där VD beskriver resultaten

Diagram

Bild VD Lars Forseth samt bilder på undersökta branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det andra kvartalet 2016 presenteras den 8 mars 2016.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Lågtryck på arbetsmarknaden i norra Sverige13.6.2017 07:50Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns dessvärre inte i de norrländska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner. Sysselsättningstrenden är låga -2 procent inför sommarmånaderna, vilket trots allt är en ökning mot förra kvartalets pessimistiska jobbprognos. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.