Jobben och exporten i en orolig omvärld – en gemensam ekonomiprognos för industrin

Tillväxten i relevanta exportmarknader bromsar in eller ligger kvar på en historiskt låg nivå under 2017. Det innebär stora utmaningar för svensk industri. Samtidigt har arbetskraftskostnaden stigit mer i Sverige än i viktiga konkurrentländer. Det har kostat 120 000 industrijobb på tio år.

Nu är det återigen dags för industrins chefekonomer, Industriarbetsgivarna, Jernkontoret, Livsmedelsföretagen, IKEM samt Teknikföretagen, att ge sin samlade bedömning av läget och utsikterna för industrin i Sverige.

Media hälsas hjärtligt välkommen till en presskonferens där industrins chefekonomer presenterar en samlad och uppdaterad prognos över den ekonomiska utvecklingen.

Dessutom kommer Unionens chefekonom Lars Jagrén att belysa fackliga perspektiv.

När: Onsdagen 16 november klockan 10:00

Var: Tim Berners-Lee, Hitech buildning, Sveavägen 9, plan 17, Stockholm

Medverkande: Carl Eckerdal, Livsmedelsföretagen och IKEM – Innovation- och kemiindustrierna, Mats Kinnwall, Industriarbetsgivarna, Mathias Ternell, Jernkontoret, Anders Rune, Teknikföretagen samt Lars Jagrén, Unionen.

Moderator: Per Braconier, Industriarbetsgivarna

Vd:ar och förhandlingschefer från respektive organisation kommer att finnas tillgängliga för kommentarer

Varmt välkomna!

Kontakt: Anna Lööf, pressekreterare Teknikföretagen, mobil: 072-523 25 80

Anna Lööf, pressekreterare Teknikföretagen, mobil: 072-523 25 80

Kungsträdgårdsgatan 10

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kerstin Hallsten ny chefekonom för Industriarbetsgivarna18.6.2018 12:31Pressmeddelande

Kerstin Hallsten är idag senior rådgivare vid avdelningen för finansiell stabilitet på Riksbanken. Hon har en doktorsexamen inom nationalekonomi samt en lång och bred erfarenhet av policyarbete med ett flertal publikationer. Bland Kerstins tidigare uppdrag märks tjänsten som chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet. Hon hade som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen också under lång tid ansvar för att ta fram det penningpolitiska beslutsunderlaget på Riksbanken. Kerstin Hallsten tillträder sin tjänst hos Industriarbetsgivarna den 10 september och kommer också att företräda Skogsindustrierna. – De svenska basindustrierna skogen, stålet och gruvorna kan inte flytta utan är helt beroende av möjligheten att öka sin internationella konkurrenskraft för att även framgent vara världsledande. Även byggnadsämnes- och svetsmekanisk industri är beroende av svenska exportframgångar. En viktig faktor för de