Joe & The Juice tar stort beslut för kycklingarna

Den globala kedjan Joe & The Juice som finns på 312 platser världen över har nu antagit European Chicken Commitment (ECC), en policy med ett antal välfärdskriterier för kycklinguppfödning. Kriterierna är sammansatta av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra europeiska djurrätts- och djurskyddsorganisationer.

Djurrättsorganisationer har länge kritiserat användandet av snabbväxande kycklingar då dessa raser ofta får stora hälsoproblem, svårigheter att gå och ökade risker för sjukdomar. I kraven från ECC ingår bland annat att gå över till mer långsamväxande raser och att kycklingarna ska få ökat utrymme och tillgång till naturligt ljus. Joe & The Juice meddelar att de nya djurskyddskraven ska vara implementerade 2023, men att de kommer börja jobba med dem redan under 2021. Joe & The Juice blir med detta beslut ett i ledet av många stora företag som valt att satsa på kycklingarnas välfärd, såsom KFC, Nestlé och Unilever.

- Att ett så stort och globalt företag som Joe & The Juice antar ECC och dessutom gör det med en ambitiös deadline är ett väldigt stort steg. Förhoppningsvis blir andra företag inspirerade av detta beslut och kan visa vägen för resten av branschen, säger Nora Ullman som arbetar med företagsrelationer på Djurens Rätt.

Om European Chicken Commitment (ECC)

European Chicken Commitment är ett antal välfärdskriterier som ska öka kycklingarnas välmående. Bland kriterierna ingår bl.a. långsamväxande raser, naturligt ljus, sittpinnar och större yta för kycklingarna att röra sig på.

Emma Bäckström
Vik. kampanjkoordinator

emma.backstrom@djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Hur ser djurvälfärden ut hos matkasseföretagen?20.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

I en ny rapport av Djurens Rätt rankas matkasseföretagens hållbarhetsarbete utifrån djurvälfärd med fokus på kycklingar, detta då 94 % av alla djur som används som livsmedel är just kycklingar. Tillsammans med Hello Fresh, Marley Spoon, Veckansmiddag och Årstiderna hamnar Matkomfort i toppen av rankingen i företag som tar ansvar. Marknadsledande Linas matkasse och sju andra företag hamnar i botten.