Joel Rönnmark och Anders Eriksén leder Juniorkronorna under JVM i Kanada

Svenska Ishockeyförbundet har under veckan arbetat intensivt med att komplettera Juniorkronornas ledarstab. Anders Eriksén och Jason Pietrzykowski har godkänts att delta under JVM i Kanada. Under gårdagen meddelades SIF, via IIHF, att inga fler ledare kan ansluta till laget.

Under veckan har totalt fyra ledare i Juniorkronornas ledarstab testats positivt för covid-19 och kan inte resa med till Kanada med anledning av de regler som gäller för turneringen. Under veckan har Svenska Ishockeyförbundet kompletterat ledarstaben med Anders Eriksén, förbundskapten för Team 18/Småkronorna som nu godkänts för att åka med till Kanada. Även Jason Pietrzykowski, till vardags i Edmonton Oilers, kommer att ansluta till laget i Kanada som videocoach.

Svenska Ishockeyförbundet har under veckan varit i kontakt med Daniel Alfredsson, Henric Alfredsson och Andreas Karlsson som alla tackade ja till uppdraget att ansluta till ledarstaben. Frågan om att addera svenska ledare bosatta i Kanada drevs upp till det Internationella ishockeyförbundets president René Fasel men igår fick SIF beskedet att inga ytterligare ledare kan ansluta till laget, utifrån de regler om karantän som gäller för turneringen.

- Som ordförande är det betryggande att se hur den sportsliga ledningen i förbundet, tillsammans med laget, gör allt i detta svåra läge för att vi ska komma till spel i junior-VM i Edmonton. I mina samtal med IIHF-presidenten René Fasel har det emellertid stått klart att det är omöjligt att låta nya ledare komma in i ”bubblan” i ett senare skede. Vi hade självklart hoppats på ett annat besked men har respekt för beslutet ur smittsynpunkt. Med det sagt är det också imponerande att se hur stora profiler som Daniel Alfredsson, Henric Alfredsson och Andreas Karlsson är beredda att ställa upp för svensk ishockey och Juniorkronorna i denna utmanande tid och med kort varsel, säger Anders Larsson, Svenska Ishockeyförbundets ordförande.

- Som jag tidigare uttryckt har vi stått inför en stor utmaning i att komplettera ledarstaben och vi har arbetat intensivt under veckan i nära dialog med IIHF. Det känns såklart skönt att nu få klartecken att Anders Eriksén och Jason Pietrzykowski kan delta fullt ut. Med det sagt hade vi önskat få in fler ledare men känner också ett stort förtroende för de ledare som befinner sig i Sundsvall och att vi har ledare som hjälper till hemifrån. De sista testresultaten visade också att alla spelare och ledare som befinner sig i Sundsvall är friska och kan åka med till Kanada, säger Johan Stark, Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare.

Juniorkronornas coachstab under JVM i Kanada:

Joel Rönnmark, förbundskapten
Anders Eriksén, assisterande förbundskapten
Jason Pietrzykowski, videocoach

Coacher som assisterar laget hemifrån:

Tomas Montén, advisor
Anders Lundberg, advisor
Adam Almqvist Andersson, advisor
Nizze Landén, advisor
Todd Woodcroft, advisor (planerad att assistera hemifrån sedan tidigare)