Johan Gillberg ny regionchef för Sveriges Byggindustrier Mellan

Johan Gillberg blir ny regionchef för Sveriges Byggindustrier Mellan. Gillberg kommer närmast från en tjänst som förhandlingschef på NCC.

- Vi är väldigt glada att kunna välkomna Johan Gillberg till Sveriges Byggindustrier. Johan har en mycket god kännedom om byggbranschen och våra medlemsföretags vardag vilket kommer att vara viktiga i vårt fortsatta arbete att göra byggbranschen attraktiv, sund och säker, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

- Jag ser mycket fram emot att börja jobba på Sveriges Byggindustrier. I min nya roll hoppas jag kunna bidra med erfarenheter från ett medlemsföretags perspektiv gällande de fyra fokusområdena – attraktiva kollektivavtal, kompetensförsörjning, sund konkurrens och säkerhet. Nu ser jag fram emot att träffa alla medarbetare för att få en bild över vilka utmaningar och möjligheter som vi har inom regionen, säger Johan Gillberg.

Johan Gillberg är idag förhandlingschef och HR Manager på NCC och har tidigare bland annat jobbat som förhandlare och löneansvarig på Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) samt personalman/löneingenjör på JM AB region Öst.

Sveriges Byggindustrier Region Mellan har kontor i Eskilstuna, Falun, Linköping, Norrköping, Uppsala, Västerås och Örebro. Johan Gillberg kommer att utgå från kontoret i Uppsala.

Johan Gillberg tillträder sin nya tjänst på Sveriges Byggindustrier efter årsskiftet.

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.