Johan Gillberg ny regionchef för Sveriges Byggindustrier Mellan

Johan Gillberg blir ny regionchef för Sveriges Byggindustrier Mellan. Gillberg kommer närmast från en tjänst som förhandlingschef på NCC.

- Vi är väldigt glada att kunna välkomna Johan Gillberg till Sveriges Byggindustrier. Johan har en mycket god kännedom om byggbranschen och våra medlemsföretags vardag vilket kommer att vara viktiga i vårt fortsatta arbete att göra byggbranschen attraktiv, sund och säker, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

- Jag ser mycket fram emot att börja jobba på Sveriges Byggindustrier. I min nya roll hoppas jag kunna bidra med erfarenheter från ett medlemsföretags perspektiv gällande de fyra fokusområdena – attraktiva kollektivavtal, kompetensförsörjning, sund konkurrens och säkerhet. Nu ser jag fram emot att träffa alla medarbetare för att få en bild över vilka utmaningar och möjligheter som vi har inom regionen, säger Johan Gillberg.

Johan Gillberg är idag förhandlingschef och HR Manager på NCC och har tidigare bland annat jobbat som förhandlare och löneansvarig på Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) samt personalman/löneingenjör på JM AB region Öst.

Sveriges Byggindustrier Region Mellan har kontor i Eskilstuna, Falun, Linköping, Norrköping, Uppsala, Västerås och Örebro. Johan Gillberg kommer att utgå från kontoret i Uppsala.

Johan Gillberg tillträder sin nya tjänst på Sveriges Byggindustrier efter årsskiftet.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.