Johan Kristoffersson deltar i Rally Sweden

Rally Sweden har utökat sin anmälningslista med ett absolut sista namn – och det är inte vilket som helst utan Johan Kristoffersson! "Helt overkligt. Allt gick väldigt snabbt, men jag satsar på att prestera på mitt max", lovar rallycrossvärldsmästaren från Arvika.
Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson deltar i årets Rally Sweden.

Hemmapubliken i de värmländska skogarna får alltså ytterligare en förare att heja fram, trots att det länge såg ut att inte bli så. För ett par veckor sedan hade Johan både bil och budget klar, men tvingades ändå tacka nej till Rally Sweden. Stallchefen i Kristofferson Motorsport (KMS), Tommy Kristoffersson, förklarar den överraskande vändningen:
− Johans åtagande, kopplat till vår huvuduppgift med Volkswagen och rallycross, blev framflyttat. Därmed öppnade sig möjligheten. Anmälan till rallyt hade ju stängt, men vi fick hjälp av FIA och Rally Sweden och vi är väldigt väldigt tacksamma för ett snabbt klartecken.

Kristoffersson kommer till start i WRC2 med den Skoda Fabia R5 som Kristoffersson Motorsport och Even Management äger.
− En verkligt potent bil. Pontus Tidemand får se upp nu, säger Johan Kristoffersson med glimten i ögat.

På ett mer realistiskt plan fortsätter han:
− Jag har alldeles för lite erfarenhet för att kunna vara med och slåss i absoluta toppen totalt sett. Oavsett vad man håller på med så är det jämnheten som kommer med erfarenhet, men jag hoppas ändå kunna göra något topp tre-resultat på enstaka sträckor. Vi såg ju i Monte Carlo att mycket kan hända.

Största problemet ligger i noterna.
− Och då menar jag inte att lyssna på co-drivern. Efter mina tidigare starter i rally har jag kommit så pass långt att det går okej med att ta in noter. Svårigheten är istället att kunna skriva noter som är nog detaljerade, men inte för mycket information. Jag klarar kanske att få in 70 procent av informationen jämfört med de mest erfarna.

Vad kan då en start i Rally Sweden ge till en regerande rallycrossvärldsmästare?
− Att visuellt läsa underlag kommer jag att ha nytta av även i rallycross. Mina tidigare rallyinsatser har till exempel hjälpt mig att bli snabbare i jokern.
− Sedan har jag alltid sagt att det är viktigt att vara i ”race mode” så ofta som möjligt, att få erfarenhet av att förbereda sig för en tävling. Man lär sig mycket när man förbereder sig.

Vissa förberedelser blev det oerhört bråttom med när Johan fick klartecken från arrangörerna i torsdags eftermiddag. Fixa med bilen, kontakta mekaniker, få godkännande från huvudarbetsgivaren PSRX och Volkswagen, säkra sponsorernas stöd och så ett samtal till co-drivern Patrik Barth.
− Han blev rätt så glad…

Ungefär som Johan själv när allt föll på plats.
− Först hade jag jobbat hårt för att komma till start, så besvikelsen var stor när jag fick tacka nej i första skedet. Sedan la sig besvikelsen och jag fokuserade på att börja förberedelserna för att försvara min VM-titel med Volkswagen istället. När sedan den här möjligheten dök upp igen, ja, då kände jag mig som en 15-åring som får sin första moped.

Pappa Tommy brinner också av entusiasm – och tacksamhet.
− Vi kommer till start med god hjälp av Johans trogna samarbetspartners, med Bauhaus i spetsen, säger Kristoffersson senior och gläds med sin son:
− Jag förstår hur kul det är att få vara med och åka Svenska Rallyt. Folk går man ur huse här i Värmland och att få vara en del av det är stort. Än mer spännande blir det av att väderleken just nu ser ut att ge oss ett riktigt vinterrally.

Det instämmer Johan Kristoffersson verkligen i.
− Jag körde ju 2016 också. Det var nog ett av de tuffaste rallyna, när man skar ner en tredjedel av distansen och det fanns inga livförsäkringar vid sidan av vägen i form av snövallar. Nu ser det däremot ut att kunna bli ”Blå Extra-före” som vi säger i längdskidvärlden.

Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson deltar i årets Rally Sweden.
En fokuserad Johan Kristoffersson.
Johan Kristoffersson från en STCC-tävling på Solvalla.
Johan Kristoffersson

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.