Johan Lahne ny näringspolitisk expert hos Vårdföretagarna

Johan Lahne har en kandidatexamen i företagsekonomi och kommer senast från Frälsningsarmén – en av Sveriges största idéburna organisationer inom socialt arbete.

Johan Lahne - näringspolitisk expert

- Jag ser fram mot att driva Vårdföretagarnas viktiga frågor och jag drivs av att skapa medvetenhet och engagemang. Vårdföretagarna är den ledande arbetsgivarorganisationen för idéburna och privata utförare och jag ser fram emot att ansluta mig till en av Sveriges vassaste enheter för påverkansarbete, säger Johan Lahne, ny näringspolitisk expert Vårdföretagarna.

- Vi är glada att Johan Lahne nu börjar på Vårdföretagarna. Johans erfarenheter av påverkansarbete kommer komma väl till pass, speciellt inför det kommande valåret, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Anders Manell, presschef Vårdföretagarna, 070-314 57 29

Johan Lahne - näringspolitisk expert

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.