Johan Lahne ny näringspolitisk expert hos Vårdföretagarna

Johan Lahne har en kandidatexamen i företagsekonomi och kommer senast från Frälsningsarmén – en av Sveriges största idéburna organisationer inom socialt arbete.

Johan Lahne - näringspolitisk expert

- Jag ser fram mot att driva Vårdföretagarnas viktiga frågor och jag drivs av att skapa medvetenhet och engagemang. Vårdföretagarna är den ledande arbetsgivarorganisationen för idéburna och privata utförare och jag ser fram emot att ansluta mig till en av Sveriges vassaste enheter för påverkansarbete, säger Johan Lahne, ny näringspolitisk expert Vårdföretagarna.

- Vi är glada att Johan Lahne nu börjar på Vårdföretagarna. Johans erfarenheter av påverkansarbete kommer komma väl till pass, speciellt inför det kommande valåret, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Anders Manell, presschef Vårdföretagarna, 070-314 57 29

Johan Lahne - näringspolitisk expert

Coronakommissionen bekräftar Vårdföretagarnas analys: uteblivna åtgärder för äldreomsorgen15.12.2020 16:49:17 CET | Pressmeddelande

-Vårdföretagarna menar, liksom regeringens Coronakommission, att det främst är den stora samhällspridningen som orsakat smittan på äldreboendena. Kommissionen lyfter flera ytterligare faktorer som behöver undersökas närmare och som på sikt kan stärka den svenska äldreomsorgen. Det välkomnar vi, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Välkommen uppräkning av assistansschablonen14.9.2020 11:38:17 CEST | Pressmeddelande

Den statliga schablonersättningen för personlig assistans höjs med 3,5 procent i budgeten för 2021. Det meddelades igår söndag. Beskedet är välkommet. Under flera år har den procentuella uppräkningen av schablonersättningen understigit kollektivavtalade löneökningar och allmänna kostnadsökningar i samhället. Det innebär att den andel av schablonen som går till annat än personliga assistenters löner – arbetsledning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsmiljöarbete exempelvis – har minskat under flera års tid.