Johan Storåkers ny förbundsordförande

Under söndagen valdes Johan Storåkers, Sundbyberg, till ordförande i Svenska Friidrottsförbundets styrelse. Detta skedde i samband med förbundets årsmöte i Karlstad. Johan Storåkers har nu tagit över ordförandeklubban från Björn O. Nilsson, som haft posten i tre år.

Jag tackar det förtroende jag fått och är redo att ta mig an det ansvar som förbundsordföranderollen innebär. Det är ute i våra föreningar och distrikt som vi tillsammans bygger friidrotten i Sverige och jag ska göra mitt bästa för att ge rörelsen det stöd som den förtjänar, säger Johan Storåkers, nyvald förbundsordförande Svensk Friidrott.

Bred och mer jämställd representation

Till förbundsårsmötet kom i år ett större antal delegater än föregående år och delegater från alla distrikt fanns på plats. Representationen nådde även närmare de uppsatta jämställdhetsmålen då 36 procent av delegaterna var kvinnor och 64 procent var män.

Jag är glad över att bli vald på just det här förbundsårsmötet, eftersom vi nått längre i vår strävan om en bred och jämställd representation. Helgen har präglats av både framåtriktade diskussioner och beslut, men även av inspiration och värdefull social samvaro. Karlstad och IF Göta, som värdar för sommarens friidrotts-SM, bjöd in till en energigivande uppladdning inför vad som kommer att bli en spännande friidrottssommar. Vid sidan av SM-tävlingarna  har vi även två junior-EM och Finnkampen på hemmaplan att se fram emot, avslutar Johan Storåkers.