Johan tar över energifrågorna på Skogsindustrierna

Johan Bruce har anställts som energidirektör på Skogsindustrierna. Johan ersätter Anna Holmberg, som nu chefar för Skogsindustriernas Brysselkontor.

Johan Bruce har lång erfarenhet av att arbeta med marknadsanalys, affärsutveckling, påverkansarbete och strategisk rådgivning inom energibranschen. Närmast kommer han från en tjänst som gruppchef på Sweco Energy Markets.

– Det känns väldigt spännande att ta sig an energifrågorna i en industri som är både Sveriges största producent av bioenergi och konsument av el. Energifrågorna är mycket viktiga för både vår industri och samhället. Vi måste kunna klara av att kombinera konkurrenskraftiga villkor för industrin med åtgärder som gör att samhället som helhet kan fasa ut det fossila. Dessutom ska det bli roligt att arbeta med energifrågor utifrån en nationell och internationell kontext, säger Johan Bruce.

– Vi ser fram emot att få ta del av Johans insikter och perspektiv från tidigare roller i andra branscher. Genom sin långa och gedigna bakgrund inom olika delar av energibranschen, kommer Johan bidra till att fortsätta utveckla vårt arbete, säger Magnus Berg.

I samband med nya rollen tar Johan också över verksamhetsansvaret för SKGS, som är ett samarbete om elfrågor inom basindustrin.