Johan tar över energifrågorna på Skogsindustrierna

Johan Bruce har anställts som energidirektör på Skogsindustrierna. Johan ersätter Anna Holmberg, som nu chefar för Skogsindustriernas Brysselkontor.

Johan Bruce har lång erfarenhet av att arbeta med marknadsanalys, affärsutveckling, påverkansarbete och strategisk rådgivning inom energibranschen. Närmast kommer han från en tjänst som gruppchef på Sweco Energy Markets.

– Det känns väldigt spännande att ta sig an energifrågorna i en industri som är både Sveriges största producent av bioenergi och konsument av el. Energifrågorna är mycket viktiga för både vår industri och samhället. Vi måste kunna klara av att kombinera konkurrenskraftiga villkor för industrin med åtgärder som gör att samhället som helhet kan fasa ut det fossila. Dessutom ska det bli roligt att arbeta med energifrågor utifrån en nationell och internationell kontext, säger Johan Bruce.

– Vi ser fram emot att få ta del av Johans insikter och perspektiv från tidigare roller i andra branscher. Genom sin långa och gedigna bakgrund inom olika delar av energibranschen, kommer Johan bidra till att fortsätta utveckla vårt arbete, säger Magnus Berg.

I samband med nya rollen tar Johan också över verksamhetsansvaret för SKGS, som är ett samarbete om elfrågor inom basindustrin.

Skogsnäringen spelar en avgörande roll i klimatarbetet - nya beräkningar visar betydligt högre bidrag än officiell statistik27.6.2019 11:30:58 CESTPressmeddelande

Den svenska skogsnäringen har en positiv effekt på det globala klimatet motsvarande 93 miljoner ton koldioxid per år, när både skogen och skogens produkter räknas med. Det innebär att skogsnäringens positiva klimateffekt är nästan lika stor som den totala svenska konsumtionens utsläpp av 100 miljoner ton koldioxid per år.