Johan Wadman ny vd för Svensk Kollektivtrafik

Svensk Kollektivtrafiks styrelse har utsett Johan Wadman till ny vd för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Johan Wadman är idag trafikdirektör på Region Uppsala och tillträder sin nya tjänst vid årsskiftet. Han ersätter Helena Leufstadius som kommer att avsluta sitt uppdrag och gå i pension.

Trafikdirektör, Region Uppsala, vd Svensk Kollektivtrafik fr o m 2021

Johan Wadman har en gedigen erfarenhet och kunskap inom trafikområdet, med 25 år i kollektivtrafikbranschen. De senaste nio åren har han arbetat som trafikdirektör på Region Uppsala med ansvar för UL samt länets regionala trafik och samhällsutvecklingsarbeten. Dessförinnan har han haft chefspositioner inom SJ, bland annat med ansvar för trafikupphandlingar och regionaltåg.

– Jag ser verkligen fram emot att fortsätta utvecklingen av Svensk Kollektivtrafik, inte minst genom att bidra till Sveriges omstart av kollektivtrafiken och hitta de nya styrkorna och fördelarna i våra ändrade beteenden under pandemin, kommenterar Johan Wadman.

– Jag är glad och stolt över att kunna göra en så stark rekrytering till Sveriges samlade kollektivtrafik. Johans gedigna branscherfarenhet kommer att vara till stor nytta för kollektivtrafiken när han tar rollen som ny VD för Svensk Kollektivtrafik. Inte minst i de högaktuella och strategiska frågor som nu kräver vår oavkortade kraftsamling, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

– Med Johan vid rodret kan jag helt lugnt gå i pension och veta att Svensk Kollektivtrafik kommer att ta sig an alla utmaningar och fortsatt bidra till att utveckla kollektivtrafiken i Sverige, säger Helena Leufstadius, avgående vd för Svensk Kollektivtrafik.

Trafikdirektör, Region Uppsala, vd Svensk Kollektivtrafik fr o m 2021

Med förarlösa fordon minskar kollektivtrafiken13.10.2020 13:33:42 CESTPressmeddelande

Förarlösa fordon kommer att få stor påverkan på kollektivtrafiken och samhället i övrigt. Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. De sänkta kostnaderna gynnar dock taxi mest. Resandet med kollektivtrafik minskar med mellan 25 och 70 procent när taxibilarna och kollektivtrafiken blir förarlös. Det visar en ny rapport om Förarlösa fordon – Utmaningar och möjligheter för kollektivtrafiken, som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Minskade skattesubventioner av förmånsbilarna ett viktigt första steg18.9.2020 15:17:30 CESTPressmeddelande

För lite och för sent med 2 miljarder till kollektivtrafiken14.9.2020 15:55:47 CESTPressmeddelande

Idag presenterade regeringen ett paket för grön återhämtning med ett riktat stöd till kollektivtrafiken. - Två miljarder nästa år är ett steg i rätt riktning, men det är för lite och för sent för att undvika indragna turer, nedlagda linjer och höjda biljettpriser nästa år med sparkade bussförare och ökade klimatutsläpp som följd, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.