Johan Wadman ny vd för Svensk Kollektivtrafik

Svensk Kollektivtrafiks styrelse har utsett Johan Wadman till ny vd för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Johan Wadman är idag trafikdirektör på Region Uppsala och tillträder sin nya tjänst vid årsskiftet. Han ersätter Helena Leufstadius som kommer att avsluta sitt uppdrag och gå i pension.

Trafikdirektör, Region Uppsala, vd Svensk Kollektivtrafik fr o m 2021

Johan Wadman har en gedigen erfarenhet och kunskap inom trafikområdet, med 25 år i kollektivtrafikbranschen. De senaste nio åren har han arbetat som trafikdirektör på Region Uppsala med ansvar för UL samt länets regionala trafik och samhällsutvecklingsarbeten. Dessförinnan har han haft chefspositioner inom SJ, bland annat med ansvar för trafikupphandlingar och regionaltåg.

– Jag ser verkligen fram emot att fortsätta utvecklingen av Svensk Kollektivtrafik, inte minst genom att bidra till Sveriges omstart av kollektivtrafiken och hitta de nya styrkorna och fördelarna i våra ändrade beteenden under pandemin, kommenterar Johan Wadman.

– Jag är glad och stolt över att kunna göra en så stark rekrytering till Sveriges samlade kollektivtrafik. Johans gedigna branscherfarenhet kommer att vara till stor nytta för kollektivtrafiken när han tar rollen som ny VD för Svensk Kollektivtrafik. Inte minst i de högaktuella och strategiska frågor som nu kräver vår oavkortade kraftsamling, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

– Med Johan vid rodret kan jag helt lugnt gå i pension och veta att Svensk Kollektivtrafik kommer att ta sig an alla utmaningar och fortsatt bidra till att utveckla kollektivtrafiken i Sverige, säger Helena Leufstadius, avgående vd för Svensk Kollektivtrafik.

Trafikdirektör, Region Uppsala, vd Svensk Kollektivtrafik fr o m 2021

Kraftig minskning av resor med färdtjänst under pandemin – men nöjdheten har ökat9.2.2021 10:00:55 CETPressmeddelande

Pandemin har kraftigt påverkat färdtjänst, riksfärdtjänst och sjukresor. Det gäller både antalet resor, vilka som rest och vilka ärenden som gjorts. Antalet resor har nära halverats och många kunder har känt oro för smitta. Men trots det är 92 procent av färdtjänstresenärerna nöjda med sin resa, vilket är mer än förra året. Det visar årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Oförändrat förtroende för kollektivtrafiken trots pandemin3.2.2021 10:00:11 CETPressmeddelande

Resenärerna har ett fortsatt gott förtroende för sin regionala kollektivtrafik. Trots ett mycket tufft år med pandemi och minskat resande ligger nöjdheten med senaste resan kvar på fjolårets nivå och nöjdheten med kollektivtrafiken i stort har till och med ökat. Det visar årsrapporten för Svensk Kollektivtrafiks kvalitets- och resvaneundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Med förarlösa fordon minskar kollektivtrafiken13.10.2020 13:33:42 CESTPressmeddelande

Förarlösa fordon kommer att få stor påverkan på kollektivtrafiken och samhället i övrigt. Kollektivtrafikens kostnader kommer att sjunka drastiskt när det inte längre behövs förare för att köra bussar, tåg, spårvagnar och tunnelbanor. De sänkta kostnaderna gynnar dock taxi mest. Resandet med kollektivtrafik minskar med mellan 25 och 70 procent när taxibilarna och kollektivtrafiken blir förarlös. Det visar en ny rapport om Förarlösa fordon – Utmaningar och möjligheter för kollektivtrafiken, som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.