Johanna Mattsson tog revansch, ett steg närmre VM-biljetten

Nordiska Mästerskapen i Brottning avgjordes idag i Norska Bodö. Detta var det första slaget om den åtråvärda VM-biljetten i damernas 62 kg. Johanna Mattsson som inte fanns med i EM-truppen i april visade direkt att hon blir att räkna med i slaget om VM-platsen i 62 kg som visats sig bli en trekamp av högsta internationella nivå.

Johanna Mattsson som åkte på ett tungt bakslag vid SM i februari när hon föll mot Moa Nygren i finalen. Nygren följde upp den segern med att bli femma på Europamästerskapen i Bukarest i april. Som om inte konkurrensen var hård nog har nu även Henna Johansson (EM-trea i 65 kg, 2018) tagit klivet ner till 62 kg för att slåss om VM-platsen som i sin tur också kan innebära en biljett till OS i Tokyo 2020.

Idag var det alltså dags för den första uttagningstävlingen till VM då NM avgjordes i Bodö, Norge. Efter två inledande vinster mot Hedda Strand, Norge och Serafia Mannila, Finland väntade en match mot Moa Nygren. Mattsson dominerade stora delar av matchen och kunde till sist via en 5-0 vinst ta revansch på Nygren från SM-förlusten i Sundsvall tidigare i år.

I finalen väntade som väntat Henna Johansson som för första gången någonsin var nere i sin nya viktklass 62 kg. På förhand var matchen svårtippad även om resultatmässigt så sågs Johansson som en liten förhandsfavorit efter en väldigt imponerande vårsäsong. Matchen blev som väntat ett ställningskrig i sex minuter där Johanna Mattsson visade sig vara starkast och kunde till sist vinna med 4-1 och på så sett tagit ett kliv närmre biljetten till VM i september.

Nästa tävling för tjejerna blir den italienska stortävlingen Matteo Pellicone Memorial som startar nästa vecka (22-30 maj).

Utöver Mattssons fina guldmedalj fick sverige ytterligare tre guldmedaljer på nordiska mästerskapen.

Sofia Mattsson gjorde processen kort i 53 kg när hon vann överlägset över norskan Silje Kippernes med 10-0 i finalen.

Bogdan Kourinnoi vann 80 kg efter två övertygande segrar mot Norge och Finland.

Sista svensk att ta hem ett NM-guld var helsingborgaren Emil Sandahl som tog sin tredje titel i NM-sammanhang när han vann 87 kg.

Ett sista genrep innan Europeiska Spelen22.5.2019 14:13:17 CESTNyheter

Svenska damerna med Jenny Fransson i spetsen åker idag till italienska Sassari som ett sista genrep inför Europeiska Spelen i slutet av juni. ES-platsen i 62 kg är fortfarande vidöppen där Sassari är sista chansen för tre tjejer att visa framfötterna. Frågan är vem av VM-trean från 2017; Johanna Mattsson, EM-trean från 2018; Henna Johansson och årets Svenske mästare; Moa Nygren som tar ES-platsen, Ja det återstår att se.