Johanna Palmqvist frälste Stora torget på SM-veckan i Linköping – Linus Erikson Kvists spurt lika imponerande

Johanna Palmqvist, CK Hymer, avslutade SM-veckans cykeldel med att vinna en extremt populär hemmaseger på kortdistansen vid Stora torget i Linköping Innan hade Motalas Linus Eriksson kvist varit minst lika imponerande på upploppet.

Vilket tryck när Stora torget i Linköping nästan kändes som ett cykelgalet ställe i Flandern. Snacka om att det blev bästa möjliga avslutning för hemmapubliken när CK Hymers Johanna Palmqvist vann damernas kortdistans – hennes tredje i rad i den disciplinen.

”Det här var helt fantastiskt! Det brukar vara helt tyst och tomt när vi kör tävlingar i Sverige och nu lyftes man av trycket längs banan och speciellt vid Stora torget”, utbrister Johanna Palmqvist.

Det var verkligen en lagseger där det också ingick en vådlig vurpa på slutet.

"Jag måste bara tacka dem och hela laget för att alla körde så jäkla bra i dag. Taktiken var att hålla en så pass hög fart och stöta så ingen annan kunde göra det. Jag behövde bara ligga med och tänka på spurten. jag är så tacksam!”

Men så skulle det också levererats. Det var just Norbergs Clara Lundmark och Matilda Frantzich från CK Ringen som Johanna fruktade på förhand och längs hela vägen,

”Ja, det var Clara och Matilda som vi i Hymer på förhand sa att vi ville hålla extra koll på. Och jag visste när vi gick ut på det sista varvet att det var dom som jag måste slå. Båda är väldigt bra spurtare. Men det kändes bra i dag”, säger Johanna Palmqvist.

Så gick det i damernas SM-kortdistans

1. Johanna Palmqvist, CK Hymer
  2. Clara Lundmark, Norbergs CK
  3. Matilda Frantzich, CK Ringen
  4. Hanna Johansson, Baroudeur Fietsclub
  5. Karin Söderqvist, Motala AIF CK
  6. Sofie Rosencrantz, FK Trampen

Det blev ett underhållande SM-kortdistanslopp där den stora favoriten Lucas Eriksson var väldigt aktiv, men hamnade utanför medaljplats. I stället var det Motalas duktiga spurtare Linus Eriksson Kvist tog sig först genom första kurvan och vann spurten rätt klart före hemmacyklisten Hugo Forssell, CK Hymer.

Det var vassa attacker, liksom inhämtningar. Högklassig cykelsport i den kvava värmen som kom mycket snabbare än utlovat till Linköping. Så här berättar Linus Eriksson Kvist om SM-loppet:

”Lucas, Jacob och Hugo Forssell visste ju vi från Motala att det var de tre farliga för vårt lag. Med fyra varv kvar försökte bröderna Eriksson göra det tufft för oss. Gå på attacker. De var hela tiden hungriga där och gick med, säger Linus Eriksson Kvist.

Ett varv innan klockan ringde var de där attackerna över.

"Ja, med två varv kvar kände man att det här kommer gå för spurt och jag visste att om jag var förste man genom sista sväng skulle jag ta hem det. Det handlade om att avancera upp och så ta den svängen med väldigt liten marginal..."

Så här gick det i herrarnas SM i kortdistans

1. Linus Eriksson Kvist, Motala AIF CK
  2. Hugo Forssell, CK Hymer