Johanna Sandahl omvald som Naturskyddsföreningens ordförande

Johanna Sandahl omvaldes i dag som ordförande för Naturskyddsföreningen på föreningens digitala riksstämma.

– Jag är glad och hedrad att få förtroendet att fortsätta leda Sveriges största miljöorganisation. Vi har tillsammans åstadkommit många viktiga segrar, och jag ser väldigt mycket fram emot att fortsätta det arbetet, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

Johanna Sandahl har suttit sju år på posten och valdes i dag om för ytterligare två år. Det kommande året ser hon fram emot att coronapandemin släpper greppet om Sverige och världen – vilket kan bli början på något nytt.

– När Sverige nu startar om efter pandemin måste hänsyn till klimat och miljö bli en självklar del av återhämtningen. Det går inte att återvända till business as usual – vi måste bort från fossil energi, minska utsläppen snabbare och rädda den biologiska mångfalden. Naturskyddsföreningens roll är viktigare än någonsin, säger Johanna Sandahl.

Fler än 300 medlemmar deltog på Naturskyddsföreningens riksstämma 26 maj–2 juni 2021, som för första gången hölls digitalt med anledning av pandemin. Naturskyddsföreningen är en folkrörelse som med sina över 200 000 medlemmar är Sveriges största miljöorganisation. Medlemmarna bestämmer föreningens riktning framåt på riksstämmorna, som är föreningens högsta beslutande organ.

På stämman återvaldes också sex ledamöter till riksstyrelsen och fem nya ledamöter valdes in: Christopher Hamilton, Emma Andersson Barkas, Lars-Bertil Nilsson, Lars Vaste Andersson och Sylvia Rezania.

Här är Naturskyddsföreningens nya riksstyrelse:

Ordförande:
Johanna Sandahl, Stockholm

Skattmästare:
Lars-Bertil Nilsson, Helsingborg (nyval)

Övriga ledamöter:
Christopher Hamilton, Sigtuna (nyval)
Emma Andersson Barkas, Härnösand (nyval)
Gudrun Hubendick, Stockholm
Henrik von Zweigbergk, Jönköping
Jennifer Cronborn, Malmö
Lars Vaste Andersson, Muskö (nyval)
Lotta Silfver, Jokkmokk
Lovisa Roos (Fältbiologernas representant)
Martin Lindén, Tullinge
Mårten Wallberg, Stockholm
Sylvia Rezania, Täby (nyval)

Riksstämman antog också ett uttalande till stöd för ett fortsatt starkt strandskydd och mot förslaget i den statliga utredningen “Tillgängliga stränder – ett mer differentierat strandskydd”. Om förslaget blir verklighet kommer många stränder bli bebyggda och oåtkomliga för allmänheten, växt- och djurlivet drabbas hårt och vår förmåga att möta klimatförändringarna försämras kraftigt.

Pressbilder på Johanna Sandahl hittas här.

Naturskyddsföreningen kommenterar: Fossila bränslen måste förbjudas 20301.6.2021 11:25:37 CEST | Pressmeddelande

Vi kan inte vänta till år 2040 med att fasa ut fossila bränslen om vi ska klara Parisavtalets klimatmål. Det skriver Naturskyddsföreningen i en kommentar till utredningen om utfasning av fossila drivmedel och förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar som presenteras idag. Förbudet mot försäljning av nya fossila bilar måste också genomföras till 2030.

Ny rapport: Sverige når inte mål för att bromsa naturkrisen21.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Krisen för den biologiska mångfalden är akut. Trots det allvarliga läget lyckas inte Sverige nå de 20 mål som sattes upp för tio år sedan av FN. Det visar en ny rapport där Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF granskat Sveriges arbete med att genomföra de så kallade Aichimålen. I rapporten konstateras även att det helhetsgrepp som krävs för att bromsa naturkrisen saknas.