Johanna Wikander blir Einar Mattssons hållbarhetsutvecklingschef

Einar Mattsson har rekryterat Johanna Wikander till rollen som hållbarhetsutvecklingschef. I sin nya roll kommer hon att ingå i koncernledningen och rapportera till koncernchefen. Johanna är idag hållbarhetschef hos Stockholmshem och har en bred erfarenhet av strategiskt hållbarhetsarbete från såväl fastighets- som byggbranschen. På Einar Mattsson kommer hon att arbeta med utveckling och implementering av Einar Mattssons hållbarhetsarbete. Hon tillträder sin nya tjänst den 16 augusti.

Johanna Wikander, tillträdande hållbarhetsutvecklingschef hos Einar Mattsson.

– Jag lockades av att Einar Mattsson förfogar över fastigheternas hela värdekedja från förvärv av markprojektering, byggnation till det långsiktiga ägandet och förvaltningen av en fastighet. När man finns med i hela kedjan finns det goda möjligheter att utveckla ett effektivt hållbarhetsarbete som både gagnar affären och miljö, säger Johanna Wikander, tillträdande hållbarhetsutvecklingschef.

– Hållbarhetsarbetet ska innebära att vi utifrån ett långsiktigt perspektiv utför rätt åtgärd till rätt kostnadJohannas breda kompetens och erfarenhet är ett viktigt tillskott till detta strategiska hållbarhetsarbete. Utöver det kommer Johanna också få ta täten i att utveckla hållbarhetsstrategierna när ramverk och omvärlden förändras så att vi bäddar för långsiktigt hållbara beslut under hela klimatresansäger Stefan Ränk, koncernchef Einar Mattsson AB.

Om Johanna Wikander

Johanna Wikander är idag hållbarhetschef hos Stockholmshem AB i Stockholm. Hon har tidigare även arbetat som hållbarhetsstrateg på Fastighetskontoret i Stockholm, senior manager i Skanskas hållbarhetsenhet på koncernnivå samt miljöansvarig för Skanskas nordiska enhet för bostadsutveckling.  Johanna är utbildad miljövetare med en magisterexamen från Linköpings Universitet.

För mer information kontakta:

Ewelina Holm, kommunikationschef

Johanna Wikander, tillträdande hållbarhetsutvecklingschef hos Einar Mattsson.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattssonsfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter och bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden kommer Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se ochFacebook

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund:

Einar Mattsson förlänger stödet till Läxhjälpen i Hjulsta7.6.2021 14:21:51 CEST | Nyheter

Einar Mattsson förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen i ytterligare tre år, med fokus på Hjulstaskolan i Stockholm. Samarbetets syfte är att genom Läxhjälpsprogrammet ge högstadieelever bättre förutsättningar att uppnå gymnasiebehörighet och samtidigt få ökat självförtroende och inspiration inför framtiden. Insatsen bidrar även till att skapa bättre förutsättningar kring integration och trygghet i Hjulstaområdet.

”Jag är omgiven av trygga och kunniga kollegor”— fredagsporträttet med Hjulsta-teamet4.6.2021 10:44:19 CEST | Blogginlägg

Denna vecka har vi stort fokus på Järvaveckan. Vad passar då bättre än att vi avslutar den med ett stort gäng ur teamet som jobbar i Hjulsta. Teamet hänger gärna med på trygghetsvandringarna på fritiden efter att de slutat jobbet. Tillsammans med tjänstemän och politiker från Stockholms stad, förvaltarna, polisen och andra fastighetsägare i Järva visar de stolta upp området. Här är de, nästan hela gänget:

Järvaveckan 2021 blir ”Järvaveckan Live” med hundratals timmar direktsändning från studio i Rinkeby30.5.2021 07:07:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson har länge stöttat Global Village på olika sätt. I år är vi partner till Järvaveckan Live, ett digitalt event som kan nå ännu fler i hela Sverige. Med ett späckat program från studion i Rinkeby livesänds 100 timmars samtal, debatter och reportage — allt under konceptet ”Järva Live”. Sändningarna kan du se dygnet runt från den 2–6 juni. Programledare för sändningarna kommer Kakan Hermansson, Segal Mohamed, Martin Mutumba och Claes de Faire vara.