John Zanchi ska leda S i EU-valet

Socialdemokraternas partistyrelse har beslutat att utse John Zanchi till valledare i vårens Europaparlamentsval. Zanchi var valledare för Socialdemokraterna i höstens val och kommer nu även leda partiet i den kommande valrörelsen.

- John Zanchi hjälpte oss att driva en valrörelse som tydliggjorde vad som stod på spel i höstens val. Vi lyckades få hela vårt parti att fokusera på samma budskap. Tack vare en stark kampanj bröt vi vår trend och gick framåt under valrörelsen, säger partisekreterare Lena Rådström Baastad.

Sedan valrörelsen har Socialdemokraterna haft en höstkampanj då partimedlemmar har varit ute och samtalat med svenska folket, inte minst genom dörrknackning. John Zanchi menar därför att partiorganisation är väl förberedd för att bedriva valrörelse i igen.

- Vi är peppade på valrörelse och har en organisation som är på plats och som är väl inkörd. Det ligger också i vårt folkrörelse-DNA att ha en ständig pågående dialog med svenska folket. Alla våra engagerade medlemmar som för samtal med medborgarna är vår främsta styrka, menar John Zanchi.

Kandidatlista och valbudskap kommer partiet att presentera i början av nästa år.

- Vi kommer få tillfälle att återkomma efter årsskiftet med budskap, strategi med mera. Men naturligtvis kommer vi bygga vidare på årets valrörelse. Vårt mål är att skapa ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige och vi ska ta med oss den positiva energi vi skapade i den nyligen avslutade valrörelsen in i nästa möte med väljarna, säger Lena Rådström Baastad.

Presskontakt:

Martin Rynoson, pressekreterare på Socialdemokraternas partistyrelsekansli, 0725 315 526