Hynion

Joint Venture samarbete öppnar nya möjligheter för ren vätgas och kol

Hynion och Greenlogix har tecknat avtal om att bilda ett joint venture i syfte att leverera vätgas till Hynions vätgastankstationer och kommersiellt attraktivt kol. Ambitionen är att säkerställa ett stadigt flöde av vätgas och kol för att möta den ständigt ökande efterfrågan på rent bränsle och nya material för högteknologiska konstruktioner.

Ulf Hafseld, VD för Hynion

Båda parterna har testat sina teknologikoncept med bra resultat och är nu redo att bygga en pilotanläggning för verifiering i industriell produktion. En produktionsanläggning från Greenlogix kommer att integreras med nästa generations vätgasstation från Hynion. Den exakta platsen i Skandinavien kommer att meddelas senare.

”Vår teknik är en katalytisk omvandlingsenhet som kan använda vilket kolväte som helst och dela upp det i rent kol och väte”, säger Manfred Lenzi, uppfinnare av ACA-tekniken i Greenlogix och VD för AGT. ”Den använder mindre energi än alla andra kända processer och ger rena produktströmmar - och den släpper inte ut koldioxid eller andra växthusgaser. Vi har utvecklat och testat tekniken under en längre period och den är nu redo för pilotanläggningsdrift, avslutar Manfred Lenzi.

”Vi är glada över att gå in i detta samarbete med Greenlogix”, säger Ulf Hafseld, VD för Hynion. ”Genom att kombinera anläggningen och stationen kommer vi att använda båda produktflödena på ett mycket effektivt sätt. Denna inställning gör det möjligt att minska kostnaden för vätgas för att konkurrera med dieselkostnaderna för långa transporter. Och dessutom finns det en intäktsström från kolproduktförsäljning som gör det möjligt att snabbare nå vårt mål att bli en lönsam återförsäljare av vätgas, säger Ulf Hafseld

Pilotanläggningen kommer att leverera tillräckligt med vätgas för att försörja en mindre lastbilsflotta eller en taxiflotta på upp till 200 taxibilar. Dessutom kommer den att producera kol i fast form i kvaliteter som är mycket eftertraktade i nya högteknologiska applikationer. Kapaciteten kan utökas på ett modulärt sätt för att möta den ökande efterfrågan.

”Pilotanläggningen kommer att byggas för att verifiera konceptet och fintrimma tekniken. Senare planerar vi att expandera med fler stationer med produktion av kol och vätgas på plats i Skandinavien och Europa”, avslutar Ulf Hafseld.

Ulf Hafseld, VD. Hynion AS: +47 908 94 153, uh@hynion.com
Manfred Lenzi, VD för AGT, delägare i Greenlogix GmbH: info@agt-international.eu

Ulf Hafseld, VD för Hynion

Hynion
Sandviksveien 17
1363 Høvik

Om Hynion

Hynion bygger och driver vätgasstationer i och runt de största städerna i Skandinavien. Företaget bygger på erfarenheter från de senaste 20 åren, inklusive världsledande projekt som HyNor, CUTE, Utsira vind / väte, CEP Berlin, SHHP, NewBusFuel och H2ME, för att nämna några. Företagets ledning har också lång erfarenhet av att etablera och driva nystartade företag och många års erfarenhet inom fordonsindustrin.

Om Greenlogix

Greenlogix är ett nyetablerat företag som ägs av AGT Management & Engineering AGT och Eisenmann Environmental Technology GmbH.

Om AGT

AGT Management & Engineering AGT har utvecklat en unik LTC-katalytisk omvandlingsteknik för organiskt avfall under de senaste 30 åren och ACA-tekniken för produktion av avancerade kolprodukter och grön vätgas i en process baserad på katalysatorteknologier, utgående från biogas och syngas.

Om Eisenmann

Eisenmann Environmental Technology ansvarar för produktionsprocesser i harmoni med ekologin och erbjuder ett brett utbud av skräddarsydda lösningar inom avgasrening, värmeåtervinning, vattenrening och avloppsvattenbehandling, bortskaffande och återvinning av termiskt avfall och jäsning. Eisenmann kommer att tillverka de anläggningar som designats av AGT.

Följ Hynion

Senaste pressmeddelandena från Hynion

Hynion ingår ett partnerskap med Premac för tillverkning av vätgastankstationer30.8.2021 15:10:32 CEST | Pressmeddelande

Oslo 29/8-2021 En unik kompetenskombination framträder som ett resultat av samarbetsavtalet mellan Hynion och Premac om tillverkning av vätgastankstationer. Hynion har lång erfarenhet av design, etablering och drift av vätgastankstationer, medan Premac har 40 års erfarenhet av design och konstruktion av många olika typer av bränsletankstationer. "Det här samarbetet är en drömsituation för båda parter," säger Ulf Hafseld, VD för Hynion AS. "När vi nu går in i en ny fas med etableringen av ett stort antal vätgastankstationer under de kommande åren är det avgörande för oss att kunna arbeta med en erfaren stationsbyggare. Vår vätgasteknik har verifierats under många års drift och bygger på gedigen erfarenhet från processindustrin. Det har visat sig vara en robust och säker lösning med mycket hög upptid. Nu vill vi optimera detta i samarbete med Premac." Kurt Dahlberg, styrelseledamot i Hynion tillägger; "Vi tror att detta norsk-svenska samarbete kommer att ge partnerna en bra och effektiv