Jojje möter… Magnus Lindgren och Amanda Ginsburg!

Amanda Ginsburg och Magnus Lindgren gästar Jojje

Under några tisdagskvällar i vår flyttar Jojje Wadenius in på UKK tillsammans med hela sin stora musikfamilj. I serien Jojje möter varvas personliga samtal om musik med minnen från diverse turnéer. Det bjuds på unika musikaliska möten då Jojje och hans gäster spelar varandras favoritmusik i nya tappningar och tolkningar. En smula trams – men framför allt: Fantastisk musik!

Denna gång gästas Jojje av jazzmusikerna Magnus Lindgren och Amanda Ginsburg. På UKKs mest intima scen Restaurangen står självklart också det svängiga Cleobandet.

Tisdag 10 april, 20.00, Restaurangen, UKK

Magnus Lindgren. Jazzmusiker, kompositör och arrangör med huvudinstrumenten saxofon, flöjt och klarinett. Magnus började sin bana i Västerås Musikklasser och utbildade sig vidare på Västerås musikgymnasium och på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han bildade sin egen kvartett 1997 och gjorde skivdebut 1999 med Way Out.

För albumet Paradise Open (2001) erhöll Magnus en Grammis, Sveriges Radios pris som årets bästa svenska jazzalbum och Orkesterjournalens Gyllene Skiva. Magnus arbetar även utanför jazzen och har bland annat skrivit musik till 2003 års Nobelfest, arrangerat musik till Berlinerfilharmonikerna och deras 25-årsjubileum av Kammermusiksaal samt spelat in skivor med nujazzduon Koop. Med Batucada Jazz som släpptes 2009 får han sitt internationella genombrott. Magnus har spelat med ett antal internationellt erkända musiker, däribland Herbie Hancock, Gregory Porter, Till Brönner, Nicola Conte, Marie Fredriksson, Ivan Lins och Barbara Hendricks.

Amanda Ginsburg. Förra året överlag var ett händelserikt år för henne. Skivbolaget Ladybird (Naxos) fick snabbt upp ögonen för henne och en första singel, ”Havsmelodi”, släpptes i våras.

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Efter att ha blivit nominerad till Årets Nykomling av P2 Jazzkatten kom hon i höstas ut med ännu en singel, ”Flykten från vardagen” som gästades av Nils Landgren. Nyligen släpptes debutalbumet ”Jag har funderat på en sak” och omvärlden dröjde inte med sin förtjusning.

DN:s Johannes Cornell gav albumet en 4:a i betyg och skrev: Det är musik som vinner mycket på just språket, men tilltalet är också musikaliskt okonstlat och direkt… Men Ginsburg har sin egen timbre och en närhet till sin musik och sina texter som känns distinkt personlig.

Amanda är uppvuxen i Stockholm, ett sladdbarn i en stor musikalisk familj. Trots att hon har studerat musik sen hon var tio år kom drömmen om en musikkarriär först efter att hon tog studenten vid musiklinjen på Södra Latin. Hösten 2011 började Amanda på jazzmusikerprogrammet på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och där kom också en chans och en längtan efter att skapa ett eget uttryck genom musiken.

Medverkande:
Jojje Wadenius - gitarr, Lars ”Larry” Danielsen - bas, Jesper Nordenström - keyboards, Per Lindvall – trummor, Gäster: Magnus Lindgren och Amanda Ginsburg

Amanda Ginsburg och Magnus Lindgren gästar Jojje

Uppsala Konsert & Kongress, UKK, har sedan invigningen 2007 blivit en av nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser för kultur och näringsliv. Här genomförs årligen hundratals kulturevenemang, konferenser, möten, föreläsningar, mässor och utställningar. UKK är ett 14 000 kvadratmeter stort allkonsthus, beläget mitt i en snabbt växande storstad. Husets ledstjärna är att, med ett utbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress är en del av Uppsala kommun