Jojje Wadenius i Bingolotto

Georg ”Jojje” Wadenius är en av Sveriges internationellt mest erfarna och erkända musiker. Han har spelat leadgitarr med bl.a. Made in Sweden, Blood, Sweat & Tears, Steely Dan samt rythm gitarr med allt från Saturday Night Live Band, Blues Brothers, Luther Vandross, Aretha Franklin, Simon & Garfunkel till Dr. John.

I jazz sammanhang är Jojje känd för sina inspelningar med Joe Henderson, Ronnie Cuber, George Benson, Magnus Lindgren, Gejoma och Cleo bandet.

I Sverige är han ändå mest känd för sina barnvisor från plattorna Goda’, Goda’, med Barbro Lindgrens texter Zzoppa, med Kenneth Gärdestads texter Hajar du, med James Hollingworths texter Livet är nu, med Lotta Olssons texter samt för sina instrumentala tolkningar av julsånger och psalmer. Jul på Svenska, med Arild Andersen och Jan Lundgren Jul på Norska, med Arild Andersen och Jan Lundgren Psalmer med Trio X

Han har också producerat plattor med Silje Nergaard, Anne Grete Preus, Jan Eggum, Lisa Ekdahl, Anne Sofie von Otter och Helen Sjöholm.

Jojje har fått 5 grammisar (Spelemannspriser), Hagströms pris, Cornelis Vreeswijks pris samt Guitar People Prize.

Jojje ser vi i  den stora AprilFinalen den 28 april 2019, kl. 18.00 i TV4.