Jonas Abrahamsson lämnar posten som koncernchef för E.ON

Efter 25 år lämnar Jonas Abrahamsson, koncernchef för E.ON Sverige, energibranschen. Jonas kommer istället att tillträda som ny VD för Swedavia under januari 2017.

– Självklart kommer vi att sakna Jonas Abrahamsson men vi har också full förståelse för att han efter 25 år i branschen söker sig till nya utmaningar, säger Johannes Teyssen, Chief Executive Officer, E.ON SE.

I dagsläget är ingen ny koncernchef utsedd för E.ON Sverige utan det arbetet kommer att börja nu direkt och fortsätta under hösten. Fram till januari 2017 kommer Jonas Abrahamsson att vara fortsatt verksam inom bolaget och ytterst delaktig i arbetet med att lämna över ledarskapet för det nya E.ON.

– Det var ett tufft beslut då jag verkligen brinner för energifrågorna och den omställning som nu sker inom branschen. Samtidigt är Swedavia ett spännande bolag som bidrar till att stärka hela landets konkurrenskraft. Precis som E.ON ligger Swedavia även långt framme i hållbarhetsfrågor och knyter ihop dessa med kommersiell utveckling och ett ökat kundfokus, säger Jonas Abrahamsson.

För mera information, kontakta Yvonne Borg Nordlind, Kommunikationsdirektör E.ON Sverige AB: 0725-022581

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.