Jonas Carpignanos långfilm A Chiara uttagen till Cannes filmfestival

Den italienske regissören Jonas Carpignanos film A Chiara har tagits ut i tävlan vid filmfestivalen i Cannes i sektionen Quinzaine des Réalisateurs. Filmen är producerad av Stayblack i samproduktion med Snowglobe och Film i Väst. Delar av postproduktionen är gjord i Västra Götaland på Haymaker och CAN Film.

Det är den fjärde samproduktionen som Film i Väst har med i filmfestivalen i Cannes i år. Tidigare är det klart att Joachim Triers Världens värsta människa tävlar om en Guldpalm medan Valdimar Jóhannssons Lamm och Eskil Vogts De oskyldiga tagits ut till Un Certain Regard.

A Chiara, som Jonas Carpignano skrivit manus till och regisserar, handlar om familjen Guerrasio och deras vänner som samlats för att fira Claudio och Carmelas äldsta dotters artonde födelsedag. Det finns en lekfull rivalitet mellan födelsedagsflickan och hennes 15-åriga syster Chiara när de tävlar på dansgolvet. Det är en uppsluppen tillställning och den tätt sammanslutna familjen är i toppform. Men allt ändras nästa dag när pappan försvinner. Chiara, som inte tror på den förklaring som ges, börjar undersöka vad som hänt. Ju närmare sanningen hon kommer, desto mer tvingas hon välja vilken framtid hon själv vill ha.

Detta är Jonas Carpiganos fjärde film i Cannes. 2017 vann hans A Ciambra Label Europa Cinemas i Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight), en film som var samproducerad med Film i Väst. 2015 var hans Mediterranea nominerad i kritikerveckan och till en Golden Camera. 2014 vann kortfilmen A Ciambra Discovery Award.

Regi och manus: Jonas Carpignano. Producent Stayblack i samproduktion med Snowgloge, Film i Väst, Haut et Court, RAI Cinema, Arte France. Sales Agent: MK2.

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Efter Sunes succéer – nu får Håkan Bråkan en egen film13.9.2021 15:30:41 CEST | Pressmeddelande

Unlimited Stories senaste långfilmer om Sune - Sune vs Sune, Sune Best Man och Sune Uppdrag Midsommar - och som också samproducerats med Film i Väst, har blivit en stor succé i såväl Sverige som resten av världen (i tävlan på Berlin filmfestival två år i rad). Nu närmar sig inspelningen av familjefilmen Håkan Bråkan, som beräknas få biopremiär julen 2022. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med Film i Väst, Nordisk Film och SVT och spelas delvis in i Västra Götaland.

Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus9.9.2021 10:04:19 CEST | Pressmeddelande

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Inspelningsstart av Bränn alla mina brev med stjärnensemble24.8.2021 10:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är filminspelningen av Alex Schulmans succéroman Bränn alla mina brev igång. SF Studios producerar filmen i samproduktion med Film i Väst och delar av inspelningen kommer att ske i Västra Götaland. För regi står den internationellt hyllade regissören Björn Runge och huvudrollerna spelas av Bill Skarsgård, Asta Kamma August och Gustav Lindh. Marika Lindström och Sten Ljunggren medverkar som Karin Stolpe (d.ä.) och Sven Stolpe (d.ä.). Sverrir Gudnason gestaltar Alex Schulman och Sonja Richter spelar Amanda Schulman.

Michel Francos film Sundown slåss om ett Guldlejon i Venedig28.7.2021 10:38:12 CEST | Pressmeddelande

Den mexikanske regissören och manusförfattaren Michel Francos film Sundown har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Venedig. Därmed slåss den om ett av filmvärldens finaste priser, ett Guldlejon. I huvudrollerna ser vi bland andra Charlotte Gainsbourg och Tim Roth. Filmen är postproducerad av Göteborgsbolaget Cloudberry Post och samproducerad med Göteborgsbolaget CommonGround Pictures, Jonas Kellagher, och Film i Väst.