Jonas Gustafsson tar över som VD på Allente

Jonas Gustafsson, VD Allente

När tv-distributörerna Canal Digital och Viasat Consumer slogs ihop till nordiska Allente i maj 2020, var det med VD Bjørn Ivar Moen i spetsen. Efter ett år kantat av framgångar, tar nu Jonas Gustafsson över VD-rollen på Allente, då Moen går in som VD för Telenor Sverige.

”Att leda först Canal Digital, och sedan Allente igenom sammanslagningen har varit helt fantastiskt. På kort tid har Allente etablerat sig som en nordisk tv-gigant med över en miljon nöjda kunder. Jag lämnar över ett ungt men välskött och framgångsrikt bolag i goda händer, och ser fram emot att följa Allentes fortsatta resa med stort intresse”, säger Bjørn Ivar Moen.

Jonas Gustafsson har varit CFO och Head of Operations för Allente sedan sammanslagningen, och kom dessförinnan från en roll som VD för Viasat Consumer Norden, och tf VD för NENT Group Sverige. Att axla VD-positionen på Allente är därför ett naturligt steg för Gustafsson, som kliver in i rollen den 1 juli.

”Tv-branschen är i ständig förändring, och jag är väldigt nöjd med den position Allente tagit på den nordiska marknaden på så kort tid. Vi växer snabbare än marknaden på bredbands-tv i Sverige, slår säljrekord med vår OTT-produkt i Danmark, och har bland de nöjdaste kunderna på den norska marknaden. Tack vare ett fantastiskt team och starka partnerskap är vi redo att lägga i nästa växel nu, och jag ser enormt mycket fram emot att leda den fortsatta resan för Allente”, säger Jonas Gustafsson.

När Gustafsson går in som VD blir nuvarande Business & Financial Control Director Ivan Busk Ginnerup tillförordnad CFO.

Styrelseordförande Ove Fredheim om Allentes väg framåt:

”Bjørn Ivar Moen och Jonas Gustafsson har gjort ett fantastiskt jobb detta första år som nytt bolag, och när nu Jonas tar över VD-skapet vet jag att han kommer att fokusera både på den existerande affären och de tillväxtmöjligheter som gjort Allente så framgångsrikt. Jag vill rikta ett varmt tack till Bjørn Ivar, och ett lika varmt välkommen i den nya rollen till Jonas”, säger Ove Fredheim, VD för Telenor Group Holdings och styrelseordförande för Allente Group.

Jonas Gustafsson, VD Allente
Bjørn Ivar Moen