Jonas Jerebko-effekt för Utah Jazz i NBA-slutspelet!

Vi har alla en arbetskamrat som gör alla de där små sakerna. De syns inte utåt och kanske inte får alla rubriker i branschtidningen. Men deras företag levererar och de är älskade av arbetskamraterna och en bra chef. Jonas Jerebko är en sådan person och just nu bidrar han starkt till att Utah Jazz har satt pressen på Oklahoma City Thunder att leverera i NBA-slutspelet. Utah Jazz leder med 2-1 i matcher och kan ta en 3-1-ledning på hemmaplan tisdag morgon kl 04:30 svensk tid.

Foto: Bildbyrån

Vilken fantastisk start på NBA-slutspelet!

New Orleans Pelicans svepte golvet med Damian Lillard och Portland Trail Blazers, Washington Wizards slog tillbaka hårt mot ligaettan Toronto Raptors i en serie som nu står 2-2 och Lebron James och hans Cleveland blir rejält utmanande av Indiana Pacers! Men det absolut mest imponerande efter Pelicans prestation är helt klart hur Utah Jazz lyckats ta sig en upp med en matchs ledning över den regerande MVP:n Russell Westbrook och hans All-Star lagkamrater. Utah Jazz, ett lag som få i början på säsongen räknade med skulle ha denna typ av krut, har totalt dominerat Oklahoma City Thunder energimässigt de två senaste matcherna.

En person som bidrog med fantastisk energi i möte nummer två lagen emellan är ingen mindre än vår Jonas Jerebko. Efter att spelat knappa 4 minuter i det första mötet som resulterade i en förlust för Utah Jazz, så kom Jonas in och förändrade matchbilden för Utah Jazz totalt! På endast de 12 minuter speltid han blev fördelad så gjorde Jonas hela 10 poäng och plockade hem 5 returer vilket vi lätt kan argumentera är otroligt effektivt.

All the little things

Däremot är det inte dessa siffror som imponerar mest, det är Jonas påverkan på spelet överlag. Under de 12 minuter som Jonas var inne på plan så gick Utah Jazz upp med sammanlagt 19 poäng. Att avsluta en match med en plus-minus gradering på +19 under endast 12 minuters speltid visar att hans prestation bidrar med energi och momentum. Förutom Jonas förmåga att lägga bollar i korgen och hans förmåga att dra ut försvararna till trepoängslinjen så är egenskapen att agera rätt det som gör honom så viktig för detta lag. Han gör alla små saker helt rätt. Ett så enkelt spel som att Jonas springer fortast upp för plan ger laget momentum i och med att det ger upphov till att Jazz kan pusha fram bollen innan Thunder hinner sätta sitt försvar på sin planhalva. En snabb pass upp från Mitchell till Jonas resulterade i en dunk och två lätta poäng för Jazz. Och på samma sätt gjorde Jonas två lay-ups i transition och satte därmed press på Thunder att fördela sin energi och sitt fokus på att springa hem snabbt efter sina anfall.

Ett misstag ifrån en spelare blir ett ansvar för fem spelare

Att kunna leverera två poäng på strax under fyra sekunder och sedan springa hem lika fort är varför Jonas lyckas som han gör under de minuter som han faktiskt får. Och ett stort skäl till varför han gör sin nionde säsong i NBA. Nackdelen med denna typ av plus-minus statistik är att ibland när faktorer som inte helt beror på en själv slår in så kan uppfattningen vara att den unike individen spelar dåligt eller inte har en bra rytm. Det färska exemplet är match nummer 3 där två på raken dåliga försvarsaktioner av Jonas lagkamrat Dante Exum, som gick under en screen i pick & roll och gjorde en turnover direkt efter att han snott bollen för snabbt uppspel, resulterade i två raka trepoängare för Thunder. Så lätt hamnar man i dålig rytm vilket som sagt kan vara missvisande mot den unike individens prestation. Plus-minus är bra statistik för att visa bidragande energi till laget men kan ibland vara missvisande då en spelares misstag straffar hela laget på plan.

Hur man gör motståndarens styrka till deras svaghet

Utah lyckades att slå Oklahoma City igår bakom en enastående prestation av laget, det syntes klart och tydligt att Utah var väldigt förberedda för sitt motstånd och fokuserade totalt på att sakta ner Westbrook. Anfallet fokuserade på att straffa Oklahoma City för deras spelstil, vilket är att försvara med fokus på att hjälpa perimeter-försvararna via baseline. Gång på gång satte Joe Ingles och Donovan Mitchell trepoängare efter trepoängare efter en enkel cross-court pass ifrån dribbelpenetrering eller pick & roll anfall. Förutom pick & roll och dribbelpenetrerings-attacken så dominerade Rubio och Mitchell också returtagningen med 11 returer var. Rubio, Mitchell och Rudy Gobert tog fler returer än Oklahoma City gjorde som lag! Jazz stoppade Russell Westbrook totalt och begränsade honom till 5 satta skott och 3 satta straffkast och Ricky Rubio slutade med en Triple-Double samt hela 26 poäng. Mycket av dessa kom från skott i midrange-området och avslut från pick & roll.

Oklahoma City måste vinna match 4!

Ikväll är det match nummer 4 lagen emellan, denna i Salt Lake City. Med en 2-1 ledning i matcher för Utah så ligger pressen på Oklahoma City Thunder i en snarlik must-win situation. Vinner Utah matchen inatt så är det troligtvis kört för Oklahoma City Thunder då det endast är 11 lag i NBA som någonsin lyckats vända ett 3-1 underläge till 4-3. Där 2 av dessa 11 skedde senast under 2016, vinner Utah i natt så är Jonas troligtvis vidare till den andra rundan i NBA-slutspelet för det andra raka året.

Skribent: Artin Hojat

Foto: Bildbyrån

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BASKET: Här är alla lag i förbundsserierna 2018-20198.5.2018 10:40Pressmeddelande

Nu är det fastställt vilka lag som spelar i förbundsserierna 2018-2019. I Svenska Basketligan Dam är det två nykomligar (Högsbo Basket och Wetterbygden Sparks), samt att årets SM-silvermedaljörer Udominate har bytt namn till A3 Basket. I Svenska Basketligan Herr är det även där två nykomlingar, Köping Stars och Wetterbygden Stars som tog hem topplaceringarna i Superettan och därmed avancerade till SBL. I Superettan Herr finns två nykomlingar, Fryshuset Basket och Helsingborg BBK, som efter sina respektive framgångsrika säsonger i Basketettan Herr 2017-2018 avancerat till Superettan. Här nedan hittar du serieindelningen och vilka lag som deltar i alla förbundsserier säsongen 2018-2019. Svenska Basketligan Dam A3 Basket (fd Udominate) Alvik Basket Högsbo Basket (nykomling) IK Eos Lund Luleå Basket Mark Basket Norrköping Dolphins Telge Basket Uppsala Basket Visby Ladies Wetterbygden Sparks (nykomling) Svenska Basketligan Herr BC Luleå Borås Basket Jämtland Basket Köping Stars (nykomling)

BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen27.4.2018 16:18Pressmeddelande

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike. Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen. Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april* Abigail Asoro, Stockholm Frida Fogdemark, Södertälje Jennifer Stjärnström, Norrköping Kajsa Lundahl, Lund Louise Noaksson, Lund Salome Kabengano, Umeå 27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i P