Jonas Ransgård blir stiftsdirektor i Göteborgs stift

Jonas Ransgård har utsetts till ny stiftsdirektor i Göteborgs stift. Jonas Ransgård har bakgrund som kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg. Han har också varit ledamot av stiftsfullmäktige och stiftsstyrelsen i Göteborgs stift under många år.

Stiftsstyrelsens presidium har idag beslutat att erbjuda tjänsten som stiftsdirektor till Jonas Ransgård, som också har tackat ja till erbjudandet.

Jonas Ransgård var under åren 2011 till 2018 vice ordförande i Göteborgs kommunstyrelse. Jonas har varit gruppledare för Moderaterna i Göteborgs stad.

Under åren 2002 till 2013 var Jonas Ransgård ledamot i stiftsfullmäktige och i stiftsstyrelsen i Göteborgs stift. Jonas var gruppledare och vice ordförande i personalutskottet.

Jonas Ransgård har examen i internationell ekonomi från Handelshögskolan i Göteborg. Han har också en filosofie kandidatexamen i franska.

Tidigt i sin yrkeskarriär var Jonas timanställd som kyrkvaktmästare i Lundby församling och organistvikarie i Råda och Lundby församlingar. Han har även, en kort tid, varit ledamot i styrelsen för Göteborgs Kyrkliga Stadsmission. Under senare år har Jonas haft venia, biskopens tillåtelse att som icke prästvigd leda gudstjänst och predika i Svenska kyrkan.

Jonas Ransgård är född 1971 och bor med sin familj i Askim. Han tillträder tjänsten som stiftsdirektor den 22 augusti 2019.

– Det är roligt att ha rekryterat en så erfaren ledare som Jonas Ransgård, säger biskop Susanne Rappmann. En person som också har mycket god kännedom om Svenska kyrkan och Göteborgs stift.

– Jag är omtumlad säger Jonas Ransgård i sin första kommentar. Jag ser mycket fram mot att jobba i Göteborgs stift och är glad över att tjänsten blev ledig just nu.

Jonas efterträder Per Starke som rekryterats till Kyrkokansliet i Uppsala.

Kontakt:
Jonas Ransgård, 0707-31 16 80