Svedea

Jonas Roberts blir ny vd på Svedea

Efter snart tio år som vd lämnar nu Svedeas grundare Pär Pettersson över rollen till Jonas Roberts, Svedeas chef för affärsområde privat och tillika bolagets vice vd. Pettersson kommer att kvarstå som ledamot i Svedeas styrelse och fungera som strategisk rådgivare till Svedea.

Pär Pettersson (till vänster) lämnar över vd-rollen till Jonas Roberts.

– Tio år är en lång tid för en entreprenör som jag och det känns vältajmat att nu lämna över till Jonas som kan bolaget utan och innan. Det har varit en fantastisk resa så här långt och förutsättningarna för fortsatt tillväxt kunde inte vara bättre, säger Pär Pettersson.

– Pär Pettersson har gjort ett enastående jobb med Svedea och vi är glada att ha honom med oss även framöver, nu i rollen som strategisk rådgivare. Bolaget går nu in i en ny fas med en ambitiös agenda och jag är övertygad om att Jonas Roberts är rätt person att leda Svedea under kommande år, säger Ralph Beutter, vd för HDI Global Speciality SE – försäkringsgivare till Svedea och bolagets majoritetsägare.

Jonas Roberts har sina rötter på Åland, är utbildad jurist och har varit på Svedea sedan bolaget startade 2010. Han har arbetat inom försäkring sedan 2003, bland annat som skadechef, affärsområdeschef och nu senast som ansvarig för uppbyggnaden av Svedeas affärsområde privat.

– Att kliva in i rollen som vd i det skede som Svedea nu befinner sig i känns riktigt spännande. Tillväxtpotentialen är god inom alla affärsgrenar och jag ser många möjligheter att fortsätta att utmana försäkringsbranschen, säger Jonas Roberts.

Jonas Roberts tillträder som vd 1 september 2019.

Pär Pettersson (till vänster) lämnar över vd-rollen till Jonas Roberts.

Om

Svedea är ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där vi är verksamma. Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar vårt bolag. Läs mer på svedea.se.

Följ Svedea