Jonas Sjöstedt besöker Eskilstuna

Tisdag 15 maj besöker Jonas Sjöstedt Eskilstuna som en del av sin landsomfattande valårsturné.

Jonas Sjöstedt håller ett öppet kvällsmöte på Royal för alla nyfikna Eskilstunabor. Ämnet är de ökade klyftorna och Vänsterpartiets plan för att Sverige ska bli världens mest jämlika land.

Tid: 18.30, tisdag 15 maj

Plats: Royal, Järntorget 2, Eskilstuna

Media är välkomna att delta och Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer före mötet.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta