Jonas Sjöstedt besöker Eskilstuna

Tisdag 15 maj besöker Jonas Sjöstedt Eskilstuna som en del av sin landsomfattande valårsturné.

Jonas Sjöstedt håller ett öppet kvällsmöte på Royal för alla nyfikna Eskilstunabor. Ämnet är de ökade klyftorna och Vänsterpartiets plan för att Sverige ska bli världens mest jämlika land.

Tid: 18.30, tisdag 15 maj

Plats: Royal, Järntorget 2, Eskilstuna

Media är välkomna att delta och Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer före mötet.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig