Jonas Sjöstedt besöker Jönköping

Torsdag 24 maj kommer Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt till Jönköping. Besöket är en del av hans landsomfattande valårsturné.

Jonas Sjöstedt kommer bland annat att träffa elever på Bäckadalsgymnasiet. På kvällen håller han ett öppet möte i Kulturhuset för alla nyfikna jönköpingsbor. Ämnet är vad ojämlikheten gör med oss och hur Sverige kan bli världens jämlikaste land igen.

– Sveriges ekonomi går bra, men det kommer långt ifrån alla till del. De rikaste blir allt rikare samtidigt som andra lämnas efter. De allra flesta i Sverige vill ha mer jämlikhet, ändå är det idag bara Vänsterpartiet som har en politik som faktiskt skulle minska klyftorna. Det tänkte jag tala om i Jönköping, säger Jonas Sjöstedt inför besöket.

Media är välkomna att delta under besöken och Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

13.30-15.00 Träffar elever i Bäckadalsgymnasiets matsal Energikällan, Åsenvägen 11, Jönköping.

18.00-19.30 Öppet kvällsmöte i Kulturhuset, lokal Studion, Svavelsticksgränd 7, Jönköping.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig