Jonas Sjöstedt besöker Jönköping

Torsdag 24 maj kommer Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt till Jönköping. Besöket är en del av hans landsomfattande valårsturné.

Jonas Sjöstedt kommer bland annat att träffa elever på Bäckadalsgymnasiet. På kvällen håller han ett öppet möte i Kulturhuset för alla nyfikna jönköpingsbor. Ämnet är vad ojämlikheten gör med oss och hur Sverige kan bli världens jämlikaste land igen.

– Sveriges ekonomi går bra, men det kommer långt ifrån alla till del. De rikaste blir allt rikare samtidigt som andra lämnas efter. De allra flesta i Sverige vill ha mer jämlikhet, ändå är det idag bara Vänsterpartiet som har en politik som faktiskt skulle minska klyftorna. Det tänkte jag tala om i Jönköping, säger Jonas Sjöstedt inför besöket.

Media är välkomna att delta under besöken och Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

13.30-15.00 Träffar elever i Bäckadalsgymnasiets matsal Energikällan, Åsenvägen 11, Jönköping.

18.00-19.30 Öppet kvällsmöte i Kulturhuset, lokal Studion, Svavelsticksgränd 7, Jönköping.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta