Jonas Sjöstedt besöker Jönköping

Torsdag 24 maj kommer Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt till Jönköping. Besöket är en del av hans landsomfattande valårsturné.

Jonas Sjöstedt kommer bland annat att träffa elever på Bäckadalsgymnasiet. På kvällen håller han ett öppet möte i Kulturhuset för alla nyfikna jönköpingsbor. Ämnet är vad ojämlikheten gör med oss och hur Sverige kan bli världens jämlikaste land igen.

– Sveriges ekonomi går bra, men det kommer långt ifrån alla till del. De rikaste blir allt rikare samtidigt som andra lämnas efter. De allra flesta i Sverige vill ha mer jämlikhet, ändå är det idag bara Vänsterpartiet som har en politik som faktiskt skulle minska klyftorna. Det tänkte jag tala om i Jönköping, säger Jonas Sjöstedt inför besöket.

Media är välkomna att delta under besöken och Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

13.30-15.00 Träffar elever i Bäckadalsgymnasiets matsal Energikällan, Åsenvägen 11, Jönköping.

18.00-19.30 Öppet kvällsmöte i Kulturhuset, lokal Studion, Svavelsticksgränd 7, Jönköping.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Momodou Jallow (V) prisas av legendariske medborgarrättskämpen Jesse Jackson16.6.2018 08:59Pressmeddelande

Momodou Jallow, den antirasistiske aktivisten, demokratikämpen och Vänsterpartiets riksdagsledamot, har tilldelats 2018 års Global Leadership Award av medborgarrättskämpen Jesse Jackson, en av Martin Luther Kings närmaste medarbetare. - Det går inte att förklara hur ärad jag är, säger en rörd Momodou Jallow. Jag är en enkel aktivist här i Sverige och Europa, som kämpar för att människors livsvillkor ska bli bättre. Att han sett mitt arbete och vill förära mig en utmärkelse betyder enormt mycket för mig, och för Vänsterpartiet. I motiveringen till priset, som delades ut i Chicago igår kväll under den årliga galan Rainbow Push Coalition, står om Momodou Jallow: ”.. för er outtröttliga strävan och enastående ledarskap i att förespråka ett rättvist och mångfaldigt globalt samhälle. Ett samhälle befriat från diskriminering och intolerans” - Jag pratar om rasism i förhållande till klass. Jag pratar om omfördelning av makt och resurser som nödvändiga för en antirasistisk kamp. Jag vet att Jes