Jonas Sjöstedt besöker Linköping

Tisdag 8 maj besöker Jonas Sjöstedt Linköping som en del av sin landsomfattande valårsturné. Besöket handlar om jämlikhet och valets kanske allra hetaste fråga – sjukvården.

Han besöker akutmottagningen på Universitetssjukhuset och på kvällen håller han ett öppet möte på Linköpings stadsbibliotek för alla nyfikna linköpingsbor.

Jonas Sjöstedt spelar under turnébesöken även in podden ”Svenska köksbord” in, där han möter människor som vi inte brukar se i de stora medierna.

– Vad händer med en när åren går och man aldrig får fast jobb eller fast bostad? Hur blir vardagen i en familj där barnet behöver personlig assistans men assistanstimmarna plötsligt dras in? På möten och resor träffar jag alltid personer som vill berätta om sitt liv och sin situation. Därför är det så fint att spela in den här podden. Att få slå sig ned vid köksbordet hemma hos människor runtom i landet och verkligen få tid att lyssna och samtala om läget i Sverige. Nu har turen kommit till Linköping, säger Jonas Sjöstedt.

14.00 Besöker akutmottagningen, Universitetssjukhuset (ingång 16).

18.00 Öppet kvällsmöte, Hörsalen, Linköpings stadsbibliotek, Östgötagatan 5.

Media är välkomna att delta på sjukhusbesöket och det öppna mötet. Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare till Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta