Jonas Sjöstedt besöker Linköping

Tisdag 8 maj besöker Jonas Sjöstedt Linköping som en del av sin landsomfattande valårsturné. Besöket handlar om jämlikhet och valets kanske allra hetaste fråga – sjukvården.

Han besöker akutmottagningen på Universitetssjukhuset och på kvällen håller han ett öppet möte på Linköpings stadsbibliotek för alla nyfikna linköpingsbor.

Jonas Sjöstedt spelar under turnébesöken även in podden ”Svenska köksbord” in, där han möter människor som vi inte brukar se i de stora medierna.

– Vad händer med en när åren går och man aldrig får fast jobb eller fast bostad? Hur blir vardagen i en familj där barnet behöver personlig assistans men assistanstimmarna plötsligt dras in? På möten och resor träffar jag alltid personer som vill berätta om sitt liv och sin situation. Därför är det så fint att spela in den här podden. Att få slå sig ned vid köksbordet hemma hos människor runtom i landet och verkligen få tid att lyssna och samtala om läget i Sverige. Nu har turen kommit till Linköping, säger Jonas Sjöstedt.

14.00 Besöker akutmottagningen, Universitetssjukhuset (ingång 16).

18.00 Öppet kvällsmöte, Hörsalen, Linköpings stadsbibliotek, Östgötagatan 5.

Media är välkomna att delta på sjukhusbesöket och det öppna mötet. Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare till Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år