Jonas Sjöstedt besöker Linköping

Tisdag 8 maj besöker Jonas Sjöstedt Linköping som en del av sin landsomfattande valårsturné. Besöket handlar om jämlikhet och valets kanske allra hetaste fråga – sjukvården.

Han besöker akutmottagningen på Universitetssjukhuset och på kvällen håller han ett öppet möte på Linköpings stadsbibliotek för alla nyfikna linköpingsbor.

Jonas Sjöstedt spelar under turnébesöken även in podden ”Svenska köksbord” in, där han möter människor som vi inte brukar se i de stora medierna.

– Vad händer med en när åren går och man aldrig får fast jobb eller fast bostad? Hur blir vardagen i en familj där barnet behöver personlig assistans men assistanstimmarna plötsligt dras in? På möten och resor träffar jag alltid personer som vill berätta om sitt liv och sin situation. Därför är det så fint att spela in den här podden. Att få slå sig ned vid köksbordet hemma hos människor runtom i landet och verkligen få tid att lyssna och samtala om läget i Sverige. Nu har turen kommit till Linköping, säger Jonas Sjöstedt.

14.00 Besöker akutmottagningen, Universitetssjukhuset (ingång 16).

18.00 Öppet kvällsmöte, Hörsalen, Linköpings stadsbibliotek, Östgötagatan 5.

Media är välkomna att delta på sjukhusbesöket och det öppna mötet. Jonas Sjöstedt är tillgänglig för intervjuer.

Örjan Rodhe, politisk sekreterare till Jonas Sjöstedt, 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet miljardsatsar på kvinnors löner18.8.2018 15:30Pressmeddelande

Åren går, men löneskillnaderna består. Så skulle man kunna sammanfatta den lönediskriminering på svensk arbetsmarknad som gör att kvinnor tjänar mindre än män för samma eller likvärdiga arbetsuppgifter. Därför vill Vänsterpartiet införa jämställdhetsmiljarder - ett ekonomiskt stöd på 5 miljarder kronor per år - riktat till Sveriges kommuner och landsting för att ge förutsättningar att utjämna löneskillnader mellan kvinnor och män.