Jonas Sjöstedt delar ut Abdipriset i Husby, Stockholm

Onsdag 14 november delar Jonas Sjöstedt ut årets Abdipris i Husby, Stockholm. Priset instiftades för att hedra vänsterpartisten och Husbybon Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Pristagaren offentliggörs på plats.

Tid: Onsdag 14 november, kl 18-19.

Plats: Folkets Husby, Edvard Griegsgången 16, Kista.

Abdirahim Hassans minnesfond inrättades av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm. Syftet är att i Abdirahim Hassans anda stödja dels organisering av gräsrotsarbete i Sverige, dels internationellt solidaritetsarbete, som syftar till att främja demokrati, jämställdhet, mänskliga rättigheter och social rättvisa.

Tidigare mottagare av Abdipriset är Streetgäris (2014), Förenade Förorter (2015), Tillsammanskapet (2016) och Rissneambassadörerna (2017).

Örjan Rodhe, politisk sekreterare för Jonas Sjöstedt, tfn. 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta