Jonas Sjöstedt gästas av Järvaveckans grundare - Så tar vi både Järva och Sverige ur krisen

Varför har området runt Järva i Stockholm drabbats så hårt av Covid-19?
Det är huvudtemat för Jonas Sjöstedts egen talkshow ”Snack med Sjöstedt”, som sänder en specialedition idag, på det som skulle ha varit Vänsterpartiets dag i den nu inställda Järvaveckan.

-   Pandemin synliggör ojämlikhet och rasism i det svenska samhället, men krisen har också mycket att lära oss när det gäller att förändra och skapa verklig integration, säger Jonas Sjöstedt.

I ”Snack med Sjöstedt Järvaspecial” diskuteras också Black Lives Matter och de antirasistiska demonstrationer som skakar om både USA och Sverige och många andra länder efter mordet på George Floyd.

Gäster hos Jonas Sjöstedt:

Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan
Bilan Osman, journalist och skribent
Dilan Aksoy, regional samordnare på Rädda Barnen

Programmet sänds på Vänsterpartiets Facebook torsdag 11 juni kl 18.30

Jessica Nordh
Pressekreterare hos Jonas Sjöstedt

Åsa Mattsson
Programansvarig

Vänsterpartiets presstjänst

Ulla Andersson (V): Ekonomisk jämlikhet är avgörande för att få Sverige på fötter6.10.2020 09:40:00 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår i sin höstbudgetmotion en kraftig omfördelning mellan rika och fattiga för att ha råd med permanenta och väl tilltagna satsningar på den gemensamma välfärden. - Vår budget syftar till att bryta den farliga trenden med ökade klyftor som regeringen blundar för. Ojämlikhet skapar ett samhälle som inte funkar bra. Vänsterpartiet inte bara inser, utan agerar efter att ekonomisk jämlikhet är nödvändig för att få ett Sverige där vi alla kan känna tillit och hopp inför framtiden, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson. I slutet av sommaren presenterade Jämlikhetskommissionen sin rapport som visade en skrämmande utveckling i Sverige, med ökade klyftor mellan en liten men allt rikare ekonomisk elit och den övriga befolkningen. Välfärdsstatens omfördelande funktion har helt avstannat. Intrycket förstärktes när regeringen presenterade sin höstbudget, förhandlad med C och L. Medan ägare till dyra fastigheter och storbolag får ytterligare skattes