Jonas Sjöstedt gästas av Maxida Märak och Göran Greider - på kulturkväll för jämlikhet

I morgon bjuder Vänsterpartiet in till en helkväll för kulturen med fokus på jämlikhet. Det blir musik, poesi och teater och i sin egen talkshow ”Snack med Sjöstedt” samtalar Jonas Sjöstedt om kulturens roll i klassamhället, med konstnären Marianne Lindberg de Geer, komikern Ann Westin, författaren och samhällsdebattören Göran Greider och artisten Maxida Märak.

-    För vänstern är kultur viktigt när det gäller att se igenom och bekämpa ojämlikheten. Jämlikhet handlar ju inte bara om pengar och mat på bordet, utan om vem som berättar vad, för vem. Idag ser vi hur SD försöker ge sig in i kulturens värld och göra den mindre. Vi i vänstern vill tvärtom göra kulturen större, så att fler får både skapa och lyssna. Alla har rätt till kultur, inte bara några få, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiets kulturkväll:

Plats: Kägelbanan/ Södra teatern

Tid: Onsdag den 29 augusti från kl 19

19.00 Dörrarna öppnas till Kägelbanan

19.05 – 19.20 Göran Greider läser några av sina dikter

19.30 – 20.15 Talkshowen ”Snack med Sjöstedt”

Jonas Sjöstedt samtalar med Marianne Lindberg de Geer, konstnär, Ann Westin, komiker, Maxida Märak artist och Göran Greider, poet och samhällsdebattör

20.15 -20.45  paus

20.45 -21.45  Föreställningen ”De redan frälsta” med Bianca och Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén, kända från SVT med ”Full patte”

22.00 Maxida Märak och Linnea Sundqvist avslutar kvällen

Åsa Mattsson
Projektansvarig (V)