Jonas Sjöstedt har himlen runt hörnet - Lisa Nilsson gäst i hans talkshow

Imorgon får Jonas Sjöstedt välkomna en av sina drömgäster till ”Snack med Sjöstedt” - artisten och skådespelaren Lisa Nilsson.

- Förutom att Lisa Nilsson sjöng ”Himlen runt hörnet” så att taket nästan lyfte vid riksdagens öppnande 2015 är hon en person som visar ett ovanligt stort politiskt engagemang. Det väcker min nyfikenhet hur detta starka politiska engagemang går att kombinera med en stor artistkarriär, säger Jonas Sjöstedt.

”Snack med Sjöstedt” har sänts sedan hösten 2016, och till detta åttonde program får Lisa Nilsson sällskap på scenen av den skarpslipade kritikern och krönikören Andres Lokko och Zina Al Dewany, nybliven redaktör för Politism.

Snack med Sjöstedt äger rum på Bar Brooklyn, Hornstull Strand, onsdag 14 mars kl 19.30-20.30. Programmet sänds också direkt på Vänsterpartiets Facebook.

Åsa Mattsson, Projektansvarig (V)

Vänsterpartiets presstjänst

Momodou Jallow (V) prisas av legendariske medborgarrättskämpen Jesse Jackson16.6.2018 08:59Pressmeddelande

Momodou Jallow, den antirasistiske aktivisten, demokratikämpen och Vänsterpartiets riksdagsledamot, har tilldelats 2018 års Global Leadership Award av medborgarrättskämpen Jesse Jackson, en av Martin Luther Kings närmaste medarbetare. - Det går inte att förklara hur ärad jag är, säger en rörd Momodou Jallow. Jag är en enkel aktivist här i Sverige och Europa, som kämpar för att människors livsvillkor ska bli bättre. Att han sett mitt arbete och vill förära mig en utmärkelse betyder enormt mycket för mig, och för Vänsterpartiet. I motiveringen till priset, som delades ut i Chicago igår kväll under den årliga galan Rainbow Push Coalition, står om Momodou Jallow: ”.. för er outtröttliga strävan och enastående ledarskap i att förespråka ett rättvist och mångfaldigt globalt samhälle. Ett samhälle befriat från diskriminering och intolerans” - Jag pratar om rasism i förhållande till klass. Jag pratar om omfördelning av makt och resurser som nödvändiga för en antirasistisk kamp. Jag vet att Jes