Jonas Sjöstedt har himlen runt hörnet - Lisa Nilsson gäst i hans talkshow

Imorgon får Jonas Sjöstedt välkomna en av sina drömgäster till ”Snack med Sjöstedt” - artisten och skådespelaren Lisa Nilsson.

- Förutom att Lisa Nilsson sjöng ”Himlen runt hörnet” så att taket nästan lyfte vid riksdagens öppnande 2015 är hon en person som visar ett ovanligt stort politiskt engagemang. Det väcker min nyfikenhet hur detta starka politiska engagemang går att kombinera med en stor artistkarriär, säger Jonas Sjöstedt.

”Snack med Sjöstedt” har sänts sedan hösten 2016, och till detta åttonde program får Lisa Nilsson sällskap på scenen av den skarpslipade kritikern och krönikören Andres Lokko och Zina Al Dewany, nybliven redaktör för Politism.

Snack med Sjöstedt äger rum på Bar Brooklyn, Hornstull Strand, onsdag 14 mars kl 19.30-20.30. Programmet sänds också direkt på Vänsterpartiets Facebook.

Åsa Mattsson, Projektansvarig (V)

Vänsterpartiets presstjänst

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig